Brussels staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels-sp.a) roept de Vlaamse regering op om de "oubollige verkeersbelasting" te schrappen en te vervangen door een slimme kilometerheffing. Smet ontkent dat het de Brusselse regering om de centen van de Vlaamse en Waalse pendelaars te doen is.
Smet roept Vlaamse regering op ook slimme kilometerheffing in te voeren
Als de Vlaamse regering een andere voorstel heeft om de files in Brussel met 25 procent te verminderen, dan is Brussel volgens hem graag bereid dat te bekijken. "Het gaat ons niet om het geld", zei Smet donderdagavond in het VRT-programma Terzake.
De plannen van de Brusselse regering om vanaf 2022 een slimme kilometerheffing in te voeren, lokte donderdag felle reacties uit, onder meer bij de Vlaamse regering. In Terzake herhaalde Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) dat het Brusselse plan helemaal geen "groene mobiliteitsmaatregel" is, maar een "platte belastingsverhoging op kap van de Vlaamse en Waalse pendelaars".
(On)rechtvaardig
Brussels staatssecretaris Pascal Smet is het daar niet mee eens. Volgens hem gaat het om een "eerlijke belasting waarbij elke automobilist zelf kan beslissen hoeveel hij moet betalen". BRUZZ illustreerde al hoe je door zelf keuzes te maken over hoe je je beweegt op het Brussels grondgebied een impact kan hebben op hoeveel belastingen je betaalt.
Smet roept de Vlaamse regering op om, net als in het Brusselse plan, de "oubollige forfaitaire en onrechtvaardige verkeersbelasting" te schrappen en over te stappen op een belasting op het gebruik van de wagen. "Het is wel degelijk een mobiliteitsmaatregel, een maatregel waarvan de N-VA in 2017 nog gezegd heeft dat het het enige werkbare voorstel was."
Slimme kilometerheffing
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Slimme kilometerheffing , slimme kilometerheffing , Pascal Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.