Op initiatief van Brussel Mobiliteit verschijnen er de komende dagen specifieke parkeerplaatsen voor steps en deelfietsen. De drop-off zones komen er in de buurt van het Noordstation, het Zuidstation, de Louizalaan en het Stefaniaplein. Dat weet La Capitale.
Specifieke parkeerplaatsen voor deelsteps in de maak
Het is soms niet om aan te zien. Omgevallen steps die het straatbeeld verzieken, al dan niet in tweeën geknakt. Voor blinden, mindervaliden en personen met een beperkte mobiliteit zijn de gedropte steps soms ronduit gevaarlijk. Het Brussels Gewest komt met een nieuw initiatief om het probleem te counteren.
Nadat “parkeren” op een aantal drukke plaatsen al eerder werd verboden zal het gewest nu ook drop-off zones creëren, gebieden waar step- of deelfietsgebruikers hun vervoermiddel kunnen achterlaten. Brussel Mobiliteit installeert binnenkort een aantal drop-off zones 'als pilootproject' op de volgende vier locaties: in de buurt van het Noordstation, het Zuidstation, de Louizalaan en het Stefaniaplen.
“Om de locaties van de parkings te bepalen hebben we ons geïnspireerd op een voorbeeld uit Bordeaux,” klinkt het bij de woordvoerster van Brussel Mobiliteit Camille Thiry. “Het voorstel werd gepresenteerd tijdens een vergadering van de werkgroep ‘gedeelde mobiliteit’ aan mobiliteitsadviseurs en 19 schepenen van mobiliteit. Bovendien werd het ontwerp goedgekeurd door de vier openbaar vervoermaatschappijen zodat bijvoorbeeld de NMBS dit ontwerp bij alle grote treinstations in het land kan implementeren. Dit uiteraard om een nationale samenhang voor de eindgebruiker te waarborgen. De precieze installatiedatum ligt nog niet vast, maar de parkings komen er in de zeer nabije toekomst, wanneer het weer het toelaat.”
Visuele Harmonie
Er wordt ook gestreefd naar visuele harmonie tussen alle gemeenten, want sommige gemeenten zijn al bezig met het creëren van hun eigen deelstepparkings. “We zitten momenteel in een pilootfase", zegt Alexandre Pirson (cdH), schepen van mobiliteit in Sint-Pieters-Woluwe. "We hebben plannen om ongeveer twintig drop-off zones te creëren, waaronder zeker twaalf tegen het einde van 2019. Maar als Brussel Mobiliteit een ontwerp biedt dat bij ons past is dat voor ons zeker ook geen probleem.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.