De stad Brussel heeft zich maandag als tweede Brusselse gemeente geëngageerd om op vraag van de vzw Vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen het SAVE-charter te ondertekenen en een actieplan voor meer verkeersveiligheid op te stellen. Brussels burgemeester Philippe Close (PS) en Brussels schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Ecolo-Groen) willen een stad op kindermaat creëren.
Stad Brussel ondertekent SAVE-charter voor een stad op kindermaat
Het SAVE-charter (SAuvons la Vie de nos Enfants) bevat zeven doelstellingen voor meer verkeersveiligheid waaronder het implementeren van het STOP-principe, het afstemmen van het mobiliteitsbeleid op kinderen en jongeren, het voeren van een actief sensibilisatiebeleid of het optimaliseren van de opvang van verkeersslachtoffers. Het STOP-principe werd al opgenomen in het meerderheidsakkoord van Brussel-stad, maar via het charter en de expertise van de vzw Vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen kan de stad Brussel nu verder haar prioriteiten uitwerken en ook constant evalueren.
"De grootste bekommernis van onze burgers blijft vandaag verkeersveiligheid en de overdreven snelheid. We hebben in dat opzicht al beslist om in de eerste plaats de schoolomgevingen te beveiligen", zegt burgemeester Close. Het charter moet er op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid voor zorgen dat Brussel een stad op kindermaat wordt, waar de jongsten veilig over straat kunnen gaan. "Mijn droom is dat ouders niet meer bezorgd hoeven te zijn om hun kinderen alleen met de fiets of te voet naar school te laten gaan", stelt schepen Dhondt.
Stad Brussel is zo de tweede Brusselse gemeente na Jette die het charter ondertekent. In Vlaanderen deden 108 gemeenten dat al.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , verkeersveiligheid , ouders van verongelukte kinderen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.