De Stad Brussel heeft voortaan een fietsplan. Dat werd door het hele schepencollege voorgesteld met een fietstocht door het stadscentrum. Doel: het aantal fietsverplaatsingen verdrievoudigen tegen 2030 en van fietsen de normaalste zaak van de wereld maken. Dat gebeurt onder meer via infrastructuurmaatregelen, stedenbouw en maatregelen in het onderwijs.
Stad Brussel stelt eerste fietsplan voor: 'Normaalste zaak ter wereld'
Het was een bijzonder zicht in de Brusselse Vijfhoek: de burgemeester en zijn schepenen reden samen op de fiets, meestal hun eigen exemplaar, soms een deelfiets of een fiets van de Stad. Onder begeleiding van de fietsbrigade van de politie maakten ze een tochtje, in hun zog verschillende fietsersverenigingen en journalisten.
Soms ging die tocht over oncomfortabele kasseien (plan: vervangen door platte exemplaren voor de fietsers), langs dubbel geparkeerde voertuigen (plan: de stedelijke distributie veranderen en de inspanningen van de fietsbrigade verderzetten) tot gloednieuwe fietspaden (plan: nog méér okergele fietspaden).
De bestuursploeg wilde met de excursie een signaal geven: iedereen steunt dit plan om fietsen "de normaalste zaak ter wereld te maken" en zal zich ook inzetten om het aantal fietsverplaatsingen te verhogen. Want fietsen is dan wel mobiliteit, het heeft ook economische of stedenbouwkundige aspecten. Het is met andere woorden ‘transversaal’.
Fietsnetwerk op komst
Schepen Bart Dhondt (Mobiliteit - Groen) is de drijvende kracht en bezit de belangrijkste hefbomen. "Dit is een belangrijke dag voor Brussel, het is het eerste fietsplan voor de Stad," zei hij. Volgens hem bestond het beleid van de vorige schepen Els Ampe (Open VLD) uit losse maatregelen. Dat wordt nu anders met het lijvige document, belooft hij (50 pagina's).
Dhondt zal een netwerk van kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur voorzien in het centrum, Laken, Neder-Over-Heembeek en Haren. Bij het herinrichten van straten zal altijd het STOP-principe gehanteerd worden. Voetgangers eerst dus, dan fietsers, dan openbaar vervoer en tot slot de auto.
De stad is in het verleden ingericht op maat van de auto. Wij trekken die fout recht.
Het netwerk ligt vast, op de uitvoering van die infrastructuur is het wel nog even wachten. Sommige ingrepen zullen op korte termijn gebeuren. Het gaat dan bijvoorbeeld om betere gemarkeerde fietspaden op de Koloniënstraat. Andere maatregelen zoals afgescheiden fietspaden vereisen dat er plannen getekend worden en vergunningen aangevraagd. Dat kan langer duren.
De schepen verwijst ook naar het circulatieplan dat over een aantal jaar wordt ingevoerd. Dat zal door aanpassingen aan de verkeerssituatie zorgen voor minder autoverkeer in de stad en zal het fietsen in woonstraten een pak aangenamer maken.
Alles is fiets
Ook andere schepenen zullen hun steentje bijdragen. Op het vlak van stedenbouw zal er gezorgd worden dat er in bouwprojecten voldoende parkeerplaatsen voor fietsen aanwezig zijn. Fietsparkings moeten ook aantrekkelijke ruimtes worden, niet ergens weggestoken worden in een donkere kelder. Bovengronds parkeren voor de auto wordt ontmoedigd.
Er is een economisch aspect: stedelijke distributie van goederen. Dat moet bestelwagens van de weg halen. Leveringen met bakfietsen worden gestimuleerd. In het onderwijs zullen kinderen vroeg kennismaken met de fiets en ook leren fietsen. Bij evenementen komen grote fietsparkings en zal er promotie gebeuren. Dat gebeurde met succes bij het optreden van Metallica in het Koning Boudewijnstadion, honderden concertgangers namen de fiets.
Participatief
“De Stad gaat resoluut voor het STOP-principe en volgt de ambitie van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move,” zei burgemeester Philippe Close (PS). “De stad is in het verleden ingericht op maat van de auto, wij zijn van plan die historische fout recht te trekken.”
De promotie van fietsen wil niet zeggen dat er geen aandacht meer gaat naar andere verplaatsingsmodi, zei de burgemeester. “We willen vooral dat mensen actief gaan nadenken over hun mobiliteitskeuzes. Vandaag gebruiken veel mensen uit automatisme bijvoorbeeld de auto. De Stad gaat hen, bewoners en pendelaars, helpen om ook aan andere vervoersmiddelen te denken. Dat moet leiden tot veel meer fietsers.”
Het fietsplan kwam tot stand in overleg met fietsverenigingen GRACQ, de Fietsersbond en EUCG. Het wordt openbaar, iedereen zal het via de website van de Stad kunnen bekijken. De verenigingen zijn enthousiast, maar wijzen er wel op dat er boter bij de vis moet komen. Mooie plannen vereisen met andere woorden ook veel geld in de begroting.
Lees meer over: Brussel-Stad , Haren , Laken , Neder-Over-Heembeek , Mobiliteit , Stedenbouw , fietsen , fietsplan , Bart Dhondt , Philippe Close , fietsinfrastructuur
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.