De nieuwe meerderheid in de Stad Brussel wil de snelheid van het autoverkeer verlagen en beter controleren. De zones 30 worden uitgebreid, er komen meer camera’s en meer fietsbrigades.
Stad Brussel ten strijde tegen overdreven snelheid
Lees ook: Centrum krijgt lussenplan
Het nieuwe stadsbestuur stelde maandag het bestuursakkoord voor op de gemeenteraad.
De nieuwe schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) focuste daarbij onder meer op verkeersveiligheid. De bestaande zones 30 in de Stad zullen uitgebreid worden en de fysieke aanleg moet ook beter. Er komen meer Berlijnse kussens, verkeersdrempels, visuele versmallingen en afwisselingen van links en rechts parkeren. Die laatste maatregel moet ervoor zorgen dat de rijstroken een zigzagtraject afleggen waarop racen praktisch onmogelijk wordt.
Verdere details over de plekken waar die versterking en uitbreiding van de zones 30 zal gebeuren gaf de schepen nog niet.
Radars
De nieuwe meerderheid wil de snelheidsbeperkingen ook beter handhaven. Er komen dan ook bijkomende repressieve radars in de Stad. Hoeveel, dat zegt het bestuursakkoord er niet bij. Ook het aantal fietsbrigades gaat omhoog. “Wildparkeren, zebrapadparkeren, fietspadparkeren of stilstaan in dubbele rij wordt niet langer gedoogd, maar consequent beboet,” klinkt het in het akkoord.
Ook het lussenplan waarover u hier eerder al las, moet bijdragen tot een veiliger verkeer.
De kersverse mobiliteitsschepen maakte ook duidelijk dat de schoolomgevingen het eerst aan de beurt zullen komen.
Bewoners die zelf de handen uit de mouwen willen steken, zullen dat kunnen met behulp van een toolbox, waarmee ze hun eigen straat of die van hun school kunnen omvormen tot een speelstraat.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , zone 30 , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.