De Stad Brussel is enthousiast over het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move, blijkt uit een advies. Toch is het plan op sommige vlakken niet gedetailleerd genoeg. Zo is het niet duidelijk hoe de algemene zone 30 uitgewerkt moet worden. “Het plan preciseert niet hoe men die zone 30 wil organiseren.”
Stad Brussel: ‘Zone 30 werkt niet zonder heraanleg van straten’
"We hebben een positief advies gegeven, omdat het een goed plan is. Als we een stad willen met gezonde lucht en veilige straten, dan moeten we dat plan uitvoeren," vertelt schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen).
De Stad wil net als het gewest dat het privébezit van auto's wordt teruggedrongen en dat er minder parkeerplaatsen langs de openbare weg komen, om autogebruikers aan te zetten andere modid te gebruiken.
Naast de lof zijn er ook opmerkingen en vragen om middelen om het plan ook te kunnen omzetten in de realiteit. "Het plan heeft duidelijke doelstellingen voor ogen, maar toch hebben we enkele bedenkingen in verband met de uitwerking ervan.”
Zo komt de algemene zone 30 aan bod in het advies van 12 pagina's. ”Als het de bedoeling is een trager verkeer te bereiken met signalisatie alleen, dan zal die maatregel niet effectief zijn. Er is fysieke heraanleg van de straten nodig, en een efficiënte controle”, luidt het.
Extra ondersteuning
De gemeente vraagt tegelijk dat er voldoende middelen worden voorzien om de verkeersluwe wijken en fietsinfrastructuur in Brussel te realiseren, zowel op gewestniveau als gemeentelijk.
“Het is evident als het Gewest een extra duwtje in de rug geeft, dat wij sneller kunnen werken. Als we een betere coördinatie doen van alle werven in de stad, dan gaat alles ook gemakkelijker”, aldus Dhondt.
Het positief advies van de Stad Brussel moet maandag nog goedgekeurd worden door de gemeenteraad. Donderdag 17 oktober liep het openbaar onderzoek over Good Move af, overheden, verenigingen en burgers konden tijdens die periode hun mening over het mobiliteitsplan insturen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Good Move , gewestelijk mobiliteitsplan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.