Anderhalve maand geleden plaatste de Stad Brussel enkele rotsblokken in de Kapellestraat, om een oversteekplaats veiliger te maken voor zwakke weggebruikers. Maar na kritiek op sociale media zal de Stad Brussel de rotsblokken weghalen. Dat moest het eerder ook al doen aan de Koloniënstraat.
Stad haalt ook aan Kapellestraat rotsblokken weg na kritiek
Een week geleden plaatste de Stad Brussel een zestal rotsblokken naast een zebrapad in de Koloniënstraat. De stenen obstakels moesten de oversteekplaats veiliger maken, maar op sociale media regende het kritiek. De rotsblokken zouden slecht zichtbaar en gevaarlijk zijn, klonk het toen. Daarop besliste de Stad Brussel om de rotsblokken weg te halen en te vervangen door wit-rode werfsignalisatie.
Een week later doet een ander beeld van rotsblokken op straat de ronde op sociale media. In de Kapellestraat staan vijf rotsblokken tussen het fietspad en het voetpad op een plaats waar parkeren verboden is. De obstakels moeten wildparkeerders weren op een plek waar ze het zicht zouden belemmeren voor overstekende voetgangers. "Levensgevaarlijk", reageren honderden Facebookgebruikers. "Die rotsblokken zullen 's nachts onzichtbaar zijn. Goed om een motorrijder te doden.
Fietsnietjes
Het college is zich bewust van de kritiek op de rotsblokken. "Die staan daar wel al meer dan een maand en werden nog voor de saga in de Koloniënstraat geplaatst", zegt de woordvoerder van schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). "Er is een plan om de verkeersveiligheid in de buurt te verbeteren. Waar nu nog rotsblokken staan, zijn we van plan om fietsnietjes te plaatsen."
Maar omdat er in de buurt van de Kapellestraat nog enkele werven liggen, wilde de Stad Brussel wachten tot die achter de rug zijn. "Het plan was om de rotsblokken pas nadat alle werken zijn afgerond te vervangen door fietsnietjes, zodat we die fietsnietjes niet zouden plaatsen om ze even later opnieuw te moeten verwijderen", aldus Adnet. "Gezien de kritiek gaan we de rotsblokken nu al weghalen en vervangen door wit-rode werfsignalisatie. Autobestuurders houden schijnbaar niet van die rotsblokken."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.