Fabian Maingain: ‘Groen manipuleerde cijfers circulatieplan Vijfhoek’

Kris Hendrickx
© BRUZZ
28/05/2024
Updated: 28/05/2024 20.00u

Brussels schepen van Handel Fabian Maingain (Défi) is niet opgezet met de cijfers over het circulatieplan die zijn collega van mobiliteit Bart Dhondt (Groen) verspreidde. Volgens Maingain ontbreken een aantal cruciale data.

Schepen van mobiliteit Bart Dhondt pakte vandaag uit met een evaluatierapport van het circulatieplan in de Vijfhoek. De cijfers ogen positief: beduidend minder ongevallen, betere luchtkwaliteit en minder verkeerslawaai. Ook het aantal betalingen in de Vijfhoek blijft stabiel, al daalt het aandeel van de niet-Brusselaars daarin.

De communicatie van Dhondt is echter in het verkeerde keelgat geschoten bij zijn collega van Handel Fabian Maingain (Défi), die van 'manipulatie van de data' spreekt. In een communiqué geeft hij in de eerste plaats toe dat een aantal indicatoren inderdaad positief evolueerden, zoals de luchtkwaliteit, het aantal ongevallen, de commerciële snelheid van het openbaar vervoer en het aantal fietsers.

Gedetailleerde economische cijfers

Tegelijk hekelt Maingain dat een aantal zaken niet zijn opgenomen. “De evaluatie moest aanvankelijk ook de hoeveelheid files, het verkeersvolume, de bezetting van de parkings en de trajecttijden binnen de Vijfhoek omvatten”, aldus de schepen. Maingain zegt dat hij ook een gedetailleerde evaluatie van de economische impact had gevraagd, met onder meer een analyse per wijk. Het rapport omvat enkel een globaal cijfer van de elektronische betalingen in de Vijfhoek.

Maingain wijst erop dat het hoofddoel van het plan was om het transitverkeer uit de Vijfhoek te bannen. “Maar vandaag kunnen we die vermindering niet objectief evalueren omdat we de cijfers niet krijgen.” Nochtans bleek al uit eerdere tellingen dat het autoverkeer in de Vijfhoek met een vijfde was gedaald na de invoering van het plan.

Dhondt van zijn kant geeft toe dat Maingain bijkomende informatie had gevraagd, maar ziet daar ook een vertragingsmanoeuvre in. "Fabian Maingain is bang voor de verkiezingen, terwijl wij dit net voor de stembusgang wilden communiceren. Als het over Good Move gaat, spreken we meestal over de problemen en protesten. Maar het is belangrijk om te tonen dat het circulatieplan op veel vlakken ook een succes was."

Verkiezingscampagne

De uithaal van Maingain komt er terwijl de circulatieplannen van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move een van de thema’s zijn van de verkiezingscampagne voor de gewestverkiezingen. Heel wat partijen namen ondertussen afstand van de manier waarop het plan werd ingevoerd. Maingain ziet in de communicatie van Dhondt alvast “een instrumentalisering van gedeeltelijke resultaten met oog op de verkiezingen van 9 juni.”

Bij die gewestverkiezingen staat Bart Dhondt op de 16de plaats op de Groenlijst. Fabian Maingain van zijn kant prijkt op de derde plaats op de lijst van Défi.

In deze BRUZZ-reportage gaan we op zoek naar een antwoord op de vraag: hebben handelaars het inderdaad moeilijker gekregen sinds de komst van het circulatieplan?

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni