In oktober starten de werken voor de heraanleg van verschillende straten rond het Sint-Goriksplein. De Stad Brussel pakt de wijk aan in verschillende stappen, tot juli 2021. Autoverkeer blijft mogelijk maar krijgt minder plaats, de reguliere parkeerplaatsen worden geschrapt. De vrijgekomen ruimte gaat naar brede stoepen voor voetgangers.
Stad schrapt alle parkeerplaatsen bij heraanleg Sint-Gorikswijk
De Sint-Gorikswijk krijgt het komende anderhalf jaar een grondige opknapbeurt. De plannen en de gevolgen ervan werden dinsdag toegelicht door schepenen Bart Dhondt (Mobiliteit en Openbare Werken, Groen) en Fabian Maingain (Handel, Défi) op een bewonersvergadering.
Zes straten rond het Sint-Goriksplein worden heraangelegd van gevel tot gevel. Dat is nodig omdat ze in slechte staat verkeren en omdat de trottoirs vaak smal en oncomfortabel zijn.
De heraanleg gebeurt zonder niveauverschil tussen stoep en rijweg, volgens het model van de Karperbrug. De stoepen worden verbreed en krijgen tegels van blauwe steen. De oude kasseien van de rijweg worden vervangen door gezaagde en dus platte kasseien. Dat verhoogt het comfort voor fietsers en het helpt ook om de geluidshinder van autoverkeer terug te dringen.
Meer plaats voor voetgangers betekent ook dat er ergens ruimte verdwijnt. De Stad schrapt daarom alle reguliere parkeerplaatsen. Er blijven wel plaatsen voor mensen met een beperking, het aantal laad- en losplekken stijgt. Er komen tientallen fietsnietjes. Vandaag zijn er welgeteld nul parkeerplaatsen voor fietsen.
Timing
Vanaf oktober wordt er gewerkt aan de Pletinckxstraat, Borgval, Sint-Goriksstraat en Groot Eiland. De werken moeten afgerond zijn in maart 2020. Een hele tijd geleden werden al voorbereidende nutswerken uitgevoerd, het project voor de heraanleg dateert namelijk nog van het vorige stadsbestuur.
Het tweede deel van de wijk wordt aangepakt vanaf augustus 2020. Eerst gebeuren er nutswerken in de Eclipsstraat, de Rijkeklarenstraat en het resterende deel van Groot Eiland. Van februari tot juli 2021 volgt de eigenlijke heraanleg.
Het Sint-Goriksplein zelf wordt in dit project niet heraangelegd, afgezien van een stuk trottoir.
Een onbereikbare parking
De werken worden straat per straat uitgevoerd om de hinder te beperken tot enkele weken per stuk. Op de bewonersvergadering bleek echter dat een parkeergarage met dertig plaatsen zes weken lang onbereikbaar zou zijn. Bewoners die er een plaats huren reageerden ontstemd en vroegen de stad om een oplossing.
"We hebben de vergadering net georganiseerd om input te krijgen van de bewoners en hen tegemoet te komen," zegt schepen Bart Dhondt. "We gaan nu met onze diensten kijken hoe we dit kunnen oplossen. We zouden bijvoorbeeld de fasering kunnen aanpassen zodat de afsluiting minder lang duurt. Mogelijk zijn er ook nog andere alternatieven," besluit Dhondt.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , Sint-Gorikswijk , Sint-Goriksplein , Karperbrug , wegenwerken , heraanleg , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.