Als het van Brussel-Stad afhangt, dan mag de verbreding van de Ring door de Vlaamse regering er komen. “Uit simulaties blijkt dat een uitbreiding voor minder sluipverkeer op lokale wegen zal zorgen”, zegt schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD). De Stad stelt wel haar veto tegen het idee om bestaande af- en opritten te sluiten.
Stad verwelkomt verbreding Brusselse ring
Net zoals onder meer Vorst en Jette stuurde ook de hoofdstad haar opmerkingen naar de Werkvennootschap, die de toekomstige werken aan de Ring in opdracht van de Vlaamse regering coördineert. Waar Vorst en Jette zich resoluut tegen een verbreding van de Brusselse ring kanten, is het bestuur van de hoofdstad het idee wel genegen, zo blijkt uit het advies dat onze redactie kon inkijken.
“We beschikken al over een simulatie van de Werkvennootschap die toont dat een uitbreiding voor minder verkeer op onze wegen zou zorgen”, legt schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) uit. “Dat is het geval voor de Romeinsesteenweg, maar ook voor veel andere lokale straten, vooral in de Lakense wijken. Wij bekijken de werken aan de Ring vooral vanuit dat standpunt: minder transitverkeer betekent voor ons een verbetering.”
"Als afrit 8 naar Wemmel sluit, concentreert het verkeer zich gewoon aan een andere afrit"
Betere fietsverbinding
De Stad wil wel dat de werken zorgen voor een “betere en veiligere fietsinfrastructuur” tussen Laken en Wemmel via de brug in het verlengde van de Houba de Strooperlaan, en een goede fietsverbinding tussen Laken en Grimbergen ter hoogte van de A12.
Maar het stadsbestuur stelt ook een belangrijk veto: er mogen geen bestaande af- of opritten van de Ring verdwijnen. Nochtans komt het idee om afrit 8 naar Wemmel af te schaffen steeds nadrukkelijker voor in de plannen van de Vlaamse overheid. “Wij willen niet dat er afritten gesloten worden, want dan concentreert het verkeer zich gewoon aan een andere afrit”, zegt Ampe.
Daarmee gaat Brussel in tegen de vraag van buurgemeente Wemmel, die de afrit graag wil gesloten zien om zo komaf te maken met het plaatselijke sluipverkeer. Dat de ene gemeente de plannen als positief evalueert en de andere gemeente resoluut tegen is, is volstrekt normaal, zegt Ampe nog. “In Laken kan dit positief uitpakken, op andere plekken is dat misschien anders. Er moet dus een rationele simulatie voor alle Brusselse wijken komen.”
In een korte reactie is Brussels burgemeester Philippe Close (PS) wel voorzichtiger. Hij wil vooral dat er vanuit het Gewest een eenduidig standpunt komt. "Het helpt niet veel als elke gemeente apart hun belangen verdedigt", klinkt het. Al werd het advies wel door het voltallige College goedgekeurd.
Uitbreiding Ring rond Brussel
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Uitbreiding Ring rond Brussel , verbreding ring , Brusselse ring
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.