Tussen Verversstraat en Fontainasplein is de Anspachlaan nog maar net heraangelegd. De zone is identiek aan de echte voetgangerszone, alleen staan de auto’s er vaak bumper aan bumper. Het stadsbestuur zoekt nu alternatieven. “De huidige situatie is niet coherent en niet leefbaar.”
Stad zoekt alternatief voor voetgangerszone met auto’s
Groene perkjes, echte bomen, klinkers, nieuwe straatlantaarns: de Anspachlaan tussen de Verversstraat en het Fontainasplein oogt als een exacte kopie van de eigenlijke voetgangerszone, zoals die vandaag al te zien is nabij De Brouckère.
Het grote verschil: dit deel van de laan is helemaal geen voetgangerszone, maar een woonerf. Voetgangers hebben er in principe voorrang, maar dat verhindert niet dat het autoverkeer er vandaag vaak in file staat. De werken aan de Rijkeklarenstraat verklaren een deel van de drukte. Wie uit de Lombard- en Verversstraat komt, kan vandaag enkel linksaf richting Fontainas.
Dat dit deel van de zone autoverkeer krijgt, was echter altijd al de bedoeling. Toch tonen heel wat passanten zich verrast. Zelfs eerste schepen Benoît Hellings (Ecolo) leek uit de wolken te vallen op Twitter.
'Nu de werken opschieten worden ook de incoherenties in de plannen duidelijk.'
Zijn collega van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) begrijpt de irritatie. “Nu de werken opschieten zie je hoe fantastisch dit project is. Tegelijk worden ook de incoherenties in de plannen nu duidelijk, vooral wat betreft het circulatieplan,” zegt hij aan onze redactie. “De huidige situatie op dat stuk is niet leefbaar. Ook aan de Zespenningenstraat en de Zuidstraat is de zone nu trouwens niet logisch.”
De Stad onderzoekt nu wat de alternatieven zijn voor het deel van de piétonnier dat er eigenlijk geen is.
“We gaan niet bricoleren, maar goed analyseren en dan alternatieven op tafel leggen,” zegt Dhondt. “We moeten er ook mee rekening houden dat er buslijnen langs dat deel van de Anspachlaan zullen rijden. Maar de oplossing zal in elk geval moeten voldoen aan onze basisfilosofie: minder autoverkeer in de binnenstad en meer leefbaarheid. De kans dat we dat stuk laan helemaal autovrij maken, bestaat dus, ja.”
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , Voetgangerszone Vijfhoek , voetgangerszone , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.