Na jaren stilstand gaat het nu plots erg snel vooruit in de voetgangerszone. Ook het stuk tussen Fontainas en de Verversstraat is vrijwel af.
Gezien: voetgangerszone groeit als kool
Wie wil kan sinds kort een nieuw stuk voetgangerszone te voet ontdekken. Tussen het Fontainasplein en de Verversstraat (het verlengde van de Lombardstraat) is in het midden sinds kort een wandeltraject vrijgegeven.
Voetgangers kunnen er niet enkel het nieuwe wegdek, maar ook tientallen bomen ontdekken. Het gaat om olmen, een inheemse soort die goed gedijt met weinig ruimte voor de wortels. Dat is nodig omdat de bomen zich boven de restanten van de Zenneoverwelving bevinden.
Woonerf
Het nieuwe en vrij lange stuk van de piétonnier lijkt in eerste instantie als twee druppels water op het deel dat nu al enkele maanden opengesteld is, tussen Grétrystraat en Bisschopsstraat. Toch is er een belangrijk verschil. Het autoverkeer dat uit de Verversstraat komt, zal dit deel wel degelijk kunnen gebruiken in één richting (die van Fontainas). Dat was overigens altijd al de bedoeling.
“Maar het is wel de bedoeling dat de auto er een gast is, in een zone die in de eerste plaats voor zwakke weggebruikers is”, zegt Patrick Moyersoen van het architectenbureau SUM, dat de voetgangerszone bedacht.
Het stadsbestuur verduidelijkt dat het om een zone 20 zal gaan, een woonerf dus.
Volledig autovrij is mogelijk
Het ontwerp van dit stukje semi-piétonnier is ook zo bedacht dat de zone makkelijk volledig autovrij kan worden als het stadsbestuur dat wil.
De indeling van de 28 meter brede weg is als volgt: aan de twee gevelzijden is er telkens een zone van zes meter voor voetgangers. De centrale rijstrook meet zes meter – het autoverkeer moet er een stilstaand voertuig kunnen passeren – en de resterende 10 meter gaat naar twee groen- en rustzones die de eerder genoemde stroken scheiden.
Die groene zones en de wandelstroken aan de randen zijn vandaag nog niet helemaal af. Tegen eind 2018 moet dat wel het geval zijn.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Mobiliteit , Voetgangerszone Vijfhoek , voetgangerszone
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.