Het regende zone 30’s, de afgelopen dagen in Brussel: Schaarbeek en Vorst voeren een zone 30 in op hun hele grondgebied, Elsene breidt de hare voor de tweede keer op korte tijd uit. Ook in Laken verlaagde Brussel-Stad in december nog de snelheidslimieten. Maar waar blijft de voorgestelde gewestelijke zone 30?
Stapvoets naar zone 30
Lees ook: Ook Vorst voert algemene zone 30 in
In november 2017 stelden minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) een plan voor om in het hele gewest de snelheid tot 30 kilometer per uur te beperken. Ze gingen daarmee in op een eerder voorstel van Ecolo en Groen. Enkel grotere gewestwegen zouden nog kunnen rekenen op een uitzondering.
Maar in de regering viel geen meerderheid te vinden om dat eenzijdig op te leggen. De overige regeringspartijen wilden de zone 30 niet invoeren tegen de zin van de gemeenten. Het plan leek opgeborgen, tot drie gemeenten kort na mekaar bekendmaakten de snelheid te verlagen. Zit daar dan toch een gewestelijke strategie achter?
Op tempo gemeenten
Smet en Debaets hebben het over een andere boeg gegooid, klinkt het op hun kabinetten. “Ze zijn gaan overleggen met de Brusselse burgemeesters om de zone 30 in meer straten in te voeren.” Voor gemeenten die akkoord gaan, betaalt het Gewest de kosten voor de nodige verkeersborden, wegmarkeringen enzovoort.
Die aanpak lijkt - zij het langzamer - hetzelfde resultaat op te leveren. Gemeenten die nog twijfelden over een verlaging van de snelheidslimiet, gaan in verkiezingstijd onder druk van de publieke opinie toch overstag. Bijkomende bonus voor het gemeentebestuur is dat het vervolgens zelf met het goede nieuws naar buiten kan komen.
Crux: handhaving
Grote stukken van het gewest hebben intussen een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. Dat geldt bijvoorbeeld al een paar jaar voor de volledige Vijfhoek, net als quasi heel Etterbeek, Sint-Agatha-Berchem of Jette. Via deze link kun je zien in welke straten je maximaal 30 per uur mag, al is de kaart nog niet geüpdatet met de nieuwste toevoegingen.
De crux zit ‘m in de handhaving. Een zone 30 is weinig waard als elke chauffeur er zijn laars aan lapt. Om Brusselse bestuurders die lagere snelheidslimiet ook te laten naleven, maakte de gewestregering recent geld vrij om elke politiezone van haar eigen superflitspaal te voorzien. Vier politiezones kochten ook een superradar.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , zone 30 , fusie gemeenten , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.