Het Brussels Gewest gaat het aantal lidars verdrievoudigen, van twee naar zes. Dat zijn mobiele, intelligente ‘superflitspalen’ die over vrij lange afstanden in beide richtingen flitsen. Zo zal elke politiezone over haar eigen lidar kunnen beschikken, en zullen er veel meer voertuigen gecontroleerd kunnen worden.
Gewest verdrievoudigt aantal 'superflitspalen'
Dat zegt bevoegd staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) aan onze redactie. Een lidar - het woord is een samensmelting van 'licht' en 'radar' - is een mobiele, intelligente ‘superflitspaal’ die over lange afstanden in beide richtingen flitst. Lidars vatten daardoor veel verkeersovertreders, maar zijn vrij duur.
Het Gewest least momenteel twee lidars. Die worden 24 uur op 24 over het hele grondgebied ingezet. De zes politiezones moeten een aanvraag doen als ze die willen gebruiken, en dan wachten tot de lidar vrij is en verplaatst kan worden. Dat deed bijvoorbeeld Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt nadat een hardrijder begin november op de Haachtsesteenweg een dodelijk slachtoffer maakte. Uiteindelijk kon de politiezone Noord half januari op die plek een lidar installeren.
“In plaats van twee gaan we voortaan zes lidars leasen”, zegt de woordvoerder van staatssecretaris Debaets, Eric Laureys. “Zo zal elke Brusselse politiezone over zijn eigen superflitspaal kunnen beschikken en hoeven er geen reserveringen en aanvragen meer te gebeuren waardoor het soms weken duurt voor je een camera kan gebruiken. Elke zone zal haar eigen lidar naar eigen goeddunken kunnen inzetten op de plekken waar men vermoedt dat er te snel gereden wordt.”
'Groter draagvlak voor snelheidscontroles'
De kogel is nog niet helemaal door de kerk, maar op een van de volgende bijeenkomsten van de Brusselse regering wordt het miljoenencontract voor de bijkomende superflitspalen goedgekeurd. En dan zullen ze volgens Laureys nog voor de zomervakantie gebruikt kunnen worden.
“De Brusselaar vraagt al een tijdje dat er strenger zou worden opgetreden op het vlak van verkeersveiligheid”, zegt Laureys. “Zodat wegpiraten geen kans meer krijgen. We hebben die boodschap begrepen. Dankzij die zes nieuwe lidar-camera’s gaan we tienduizenden extra voertuigen kunnen controleren.”
Daarmee moet de pakkans vergroten, en het aantal verkeersslachtoffers dalen.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Politiek , flitsen , flitspaal , lidar , Bianca Debaets , snelheidscontroles , verkeerslachtoffers
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.