In vergelijking met dertien andere Europese landen reden de Belgische passgierstreinen het minst stipt in 2017. In een periode van 2012 tot 2017 deden enkel de Italiaanse treinen het minder goed dan de Belgische. Dat blijkt uit een vergelijking van het platform voor spoorinfrastructuurbeheerders in Europa (PRIME).
Stiptheid van Belgische treinen bij slechtste van Europa
Lees ook: NMBS begraaft treinen zonder begeleiders
Een trein rijdt volgens de studie op tijd als er niet meer dan 5 minuten en 29 seconden vertraging is. Voor het onderzoek, waarover de zakenkranten L'Echo en De Tijd berichten, werden dertien Europese landen met elkaar vergeleken.
Volgens de Belgische netbeheerder Infrabel, die lid is van PRIME, is een vergelijking tussen spoornetten erg moeilijk. Zo moeten enkel in België veel treinen door een flessenhals als de Brusselse Noord-Zuidas. Bij incidenten worden treinen in België minder snel afgeschaft dan bijvoorbeeld in Nederland, wat weegt op de Belgische stiptheidscijfers.
In België rijden treinen stipt als ze met hoogstens 6 minuten vertraging aankomen in het eindstation of in het eerste station van de Noord-Zuidverbinding. Volgens die definitie reed 88,3 procent van de Belgische treinen in 2017 op tijd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , NMBS , stiptheid , Infrabel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.