Stoet van claxonnerende voertuigen betoogt tegen mobiliteitsbeleid in Brussel

© Belga
11/03/2021
Updated: 11/03/2021 15.06u

Mauto Dérision via Twitter

Ongeveer 150 taxi's, 80 motorrijders en een vijftigtal automobilisten, volgens de schatting van de vertegenwoordigers van de verschillende deelnemende groepen, verzamelden zich donderdag om 10.30 uur rond het Noordstation om te protesteren tegen het mobiliteitsbeleid in Brussel. De stoet vertrok even voor 11 uur onder het geluid van hoorns. Het protest zorgde voor veel verkeershinder op en rond de kleine ring.

Omstreeks 11 uur vertrokken ze onder luid getoeter van het Noordstation via de Kruidtuinlaan richting de Regentstraat en het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS). Daar werd een delegatie om 12 uur ontvangen. De organisatoren waren nog tot woensdagavond van plan naar het kantoor van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gelegen aan de Sint-Lazaruslaan, te reizen om een ontmoeting met haar te eisen.

De demonstratie, oorspronkelijk gestart vanuit de taxisector, heeft zich uitgebreid tot verschillende actoren van de mobiliteit. De delegatie zal bestaan uit Khalid Ed-Denguir, voorzitter van FeBeT (Belgische Taxifederatie), die het initiatief voor de demonstratie heeft genomen, en groepen die zich bij de mobilisatie hebben aangesloten, zoals Elite Taxi Belgium, Mauto Defense voor automobilisten en motorrijders, alsmede een motorrijder die door de aanwezige motorbewegingen is aangewezen. Taxi United en de Union Professionnelle des Exploitants de Taxis et Taxis Camionnettes (UPETTC) werden eveneens onder de deelnemers genoemd.

Tegen algemene zone 30

Khalid Ed-Denguir vraagt om een betere raadpleging van alle actoren van de mobiliteit. Lucien Beckers, voorzitter van Mauto Défense, wil een moratorium op het Good Move-plan en een stap terug op verschillende punten, zoals de veralgemeende 30 km/u. "Wat we willen is dat de zaken op een intelligente manier worden ingevoerd. Als er een mobiliteitsplan komt beweren ze dat alles bestudeerd is, maar ze hebben de mening van de burgers niet gevraagd", aldus Beckers.

Yannic Ilardi, oprichter van de Facebookgroep MBA (Motards de Bruxelles et d'Ailleurs) met ongeveer 500 leden, hekelt dat het mobiliteitsbeleid motorrijders uit de stad buitensluit, die stabiliteitsmoeilijkheden ondervinden als ze onder de 30 km/u te blijven. "Wij willen de immobiliteit in Brussel aan de kaak stellen en het gebrek aan investeringen in de toestand van de wegen, die betreurenswaardig is." Hij benadrukt dat kuilen in de wegen gevaarlijk zijn voor de veiligheid van motorrijders.

Overleg met Vervoort en Van den Brandt

Op het overleg waren zowel minister-president Vervoort als minister Van den Brandt aanwezig. Zij kwam er volgens haar kabinet naar de taxisector luisteren. De vzw Mauto Défense zit ook achter de Facebookgroep "L'automobiliste en a marre" (de autobestuurder is het beu). In die groep waren er in november 2020 nog doodsbedreigingen aan haar adres, waarop Van den Brandt een klacht indiende.

De Brusselse regeringsleiders laten nu weten dat ze open staan voor een debat over de mobiliteitskwesties, maar Van den Brandt riep daarbij wel op tot wederzijds respect en de afwezigheid van bedreigingen en intimidatie als basisvoorwaarden voor een dialoog.

Grote afwezigen op het protest waren de Brusselse taxifederatie (BTF) en de Franstalige Union Syndicale des Chauffeurs Privés (USCP). Zij laten weten dat ze zich niet willen associëren met de organisatie Mauto Défense en dus niet deelnemen aan de actie.

"Wij willen niet met hen geassocieerd worden en ondersteunen het imago van gedeelde wegen met respect voor voetgangers en fietsers. Wij zijn ook niet tegen de zone 30, maar vragen wel een vrijstelling tussen 23 uur 's nachts en 5 uur 's morgens", vertelt Sam Bouchal van BTF

Na het overleg benadrukte Van den Brandt dat "de taxi's essentieel blijven voor de Brusselse mobiliteit."

Verkeershinder kleine ring

De betoging heeft voor verkeershinder op de kleine ring gezorgd. In beide richtingen waren er vertragingen, ook in de tunnels. "De verkeershinder is vooral geconcentreerd aan de omgeving van Kunst-Wet, Troon en Madou", zei Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

Intussen is het protest afgelopen en werd het verkeer opnieuw opengesteld, meldt de politiezone Brussel Hoofdstad-Elsene.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni