Vlaanderen onderzoekt de uitrol van een hyperloop-netwerk. Dat is een nieuwe transportmodus waarbij grote volumes goederen of mensen door buizen worden vervoerd, tegen snelheden tot 1.000 km/u. Van Brussel naar Antwerpen zou daardoor kunnen in slechts 6 minuten.
Studie naar hyperloop: transport van Brussel naar Amsterdam in 21 minuten
Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits (CD&V) laat onderzoeken of Vlaanderen een strategische partner kan zijn in de uitrol van een hyperloop-netwerk. "De mogelijkheden zijn fenomenaal. Het is nog toekomstmuziek, maar dat zou een belangrijke stap zijn om het goederentransport over de weg terug te dringen", zegt Crevits. Zo zou de reistijd tussen Brussel en Schiphol beperkt kunnen worden van twee uur (zonder files) tot 21 minuten.
In essentie gaat het om een netwerk van buizen - bovengronds waar het kan, ondergronds waar het moet - waarin verschillende steden en regio's met elkaar verbonden worden. In de buizen worden 'pods' in een vacuüm en met hoge snelheid (tot 1.000 km/u) tussen de verschillende connecties in het netwerk verplaatst. Maar, zegt Crevits, "rekening houdend met helling en bochten is een maximumsnelheid van 500 km/u meer waarschijnlijk".
'Haalbare technologie'
Voor Crevits kan hyperloop een nieuwe mobiliteitsoplossing vormen in het logistiek centrum dat België is. Daarom heeft ze nu VIL, het aanspreekpunt voor de logistieke sector, aangesteld als "hyperloop-manager" om de concrete interesse en capaciteit van de Vlaamse industrie en universiteiten te analyseren. De testinfrastructuur van het hyperloop-systeem zal in eerste instantie in Nederland en Frankrijk worden uitgebouwd, weet Crevits.
Het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio) heeft het potentieel van een hyperloop als transportmiddel voor personen en vracht laten onderzoeken door het adviesbureau Deloitte. Ook de impact van een hyperlooptraject werd onderzocht. De technologie is volgens de studie theoretisch ‘duidelijk haalbaar’ voor afstanden tot 1.500 kilometer. Ook op kortere afstanden, tussen 300 en 500 kilometer, kan een hyperloop spoorverbindingen of korteafstandsvluchten vervangen of minstens aanvullen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , hyperloop , Hilde Crevits