De Belgische taxisector FeBeT lanceert woensdag de applicatie Victor Cab. Het is een variant op het bekende Uber waartegen de vereniging al een tijd protesteert. Met dit initiatief wil FeBeT onder andere tonen dat traditionele taxi’s wel degelijk uitgerust kunnen worden met moderne technologie.
Taxisector steekt Uber naar de kroon met Victor Cab
De bezwaren van de Belgische taxisector FeBeT tegen ‘de oneerlijke concurrentie’ van de mobiele applicatie Uber zijn al langer gekend. Het beschuldigt de Amerikaanse vervoerapplicatie ervan zich niet aan de sociale en regionale wetgeving te houden, onder meer door soepelere limousinelicenties te gebruiken. Toch wordt Uber gretig gebruikt, niet in het minst omwille van het gebruiksgemak.
Als reactie ontwikkelde de federatie nu een gelijkaardige technologie: Victor Cab gedoopt. De applicatie werkt uitsluitend met taxichauffeurs met een officiële licentie die beschikken over een bewijs van goed gedrag en zeden.
Bancontact en cash
Wie een taxi bestelt bij Victor Cab krijgt meteen een nauwkeurige schatting van de prijs die bij aankomst betaald moet worden. “Bij Uber gebeurt het wel vaker dat het eindbedrag afwijkt van de prijs die je in het begin op het scherm van je smartphone te zien krijgt. Dat zal bij Victor Cab nooit het geval zijn. De afwijking zal maximaal anderhalve euro bedragen”, zegt Dounia Touirat van Victor Cab.
Ook de betalingsmogelijkheden zijn uitgebreider. Bij Uber ben je verplicht om gebruik te maken van een kredietkaart, terwijl een chauffeur van Victor Cab rondrijdt met een betaalterminal voor bancontact. Er is zelfs de mogelijkheid om af te rekenen in cash.
‘Chauffeur houden meer over'
Victor Cab wil niet alleen de reiziger meer comfort bieden, maar ook de taxichauffeurs meer laten verdienen. “Zij moeten aan het platform maar 15 procent per rit afstaan en dat is toch ruim 10 à 15 procent minder dan de bijdrage die Uber afhoudt”, zegt Touirat.
Daarnaast is er bij Victor Cab ook geen centraal verdeelplatform zoals Taxi Bleus of Taxi Verts dat de klant in contact brengt met de chauffeur. Die zadelen de chauffeurs nu maandelijks op met een vaste kost van 500 euro, ongeacht de ritten die ze uitvoeren. Dat wordt met Victor Cab verleden tijd.”
Lancering in bijzijn van minister Smet
De lancering van de app vindt morgen plaats in het bijzijn van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De taxisector en Smet leven al een tijdje op gespannen voet omwille van het taxiplan van de minister waar het zich maar niet in kan vinden. Bij Victor Cab hopen ze dat dit initiatief de dialoog weer kan aanwakkeren.
“Dit kan een stap in de goede richting zijn om opnieuw samen met de minister rond de tafel te gaan zitten en te praten over de toekomst van de taxisector”, zegt Sam Bouchal, woordvoerder van FeBeT. Op het kabinet van minister Smet juichen ze dat signaal toe en kijken ze positief naar het ontstaan van Victor Cab.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Victor Cab , taxiplan , minister Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.