Amper 62 procent van de reizigers geeft De Lijn een algemene score van minstens 7 op 10. Dat blijkt uit de jaarlijkse tevredenheidscijfers van 2018, waarover De Tijd donderdag bericht.
Tevredenheid over De Lijn zakt naar nieuw dieptepunt
De tevredenheid ligt nog lager dan in 2017, toen 64 procent van de reizigers de Vlaamse vervoersmaatschappij een positieve beoordeling gaf. In 2016 toonde 71 procent zich nog tevreden over de bussen en de trams.
De ergernis over De Lijn is vooral te wijten aan de vele vertragingen en afgeschafte bussen. Hoewel de stiptheid van de Vlaamse bussen en trams lichtjes verbeterde, is amper 40 procent van de reizigers er tevreden over. "De Lijn en de reiziger ontsnappen niet aan de gevolgen van de verkeersdrukte", zegt woordvoerster Inge Debruyne.
Imagocampagne
Om de tevredenheid te verbeteren wil De Lijn in de eerste plaats de stiptheid en de digitale reisinformatie verbeteren. Zo komt er binnenkort een nieuwe app, betere informatie over storingen en geschrapte ritten en nieuwe schermen met realtime info aan de haltes. Nadien wil De Lijn meer imagocampagnes organiseren om die aanpassingen in de verf te zetten.
Behalve De Lijn moet ook de NMBS steeds meer kritiek slikken van de reizigers. Die zijn almaar minder tevreden, en dat is vooral te wijten aan de vele vertragingen. Beide vervoersmaatschappijen kunnen nog wat leren van Brussel. De MIVB zit al enkele jaren op een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,1 op 10.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , De Lijn , MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.