De Brusselse ombudsdienst wil dat Leefmilieu Brussel en de MIVB de geluidsoverlast veroorzaakt door defecte wielen van de M7-metrostellen inperken. De toekomstige Brusselse regering moet volgens de ombudsdienst het evenwicht tussen efficiënt openbaar vervoer en een gezonde leefomgeving herstellen.
Ombudsdienst maant MIVB aan geluidsoverlast metrostellen aan te pakken
Na een klacht van een inwoner van Sint-Lambrechts-Woluwe over geluidsoverlast door de metro, besloot Ombuds Brussel een onderzoek op te starten naar de hinder bij omwonenden. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat sommige M7-metrostellen, in gebruik genomen in juli 2021, geluidsoverlast veroorzaken voor buurtbewoners: een gevolg van defecte wielen van sommige M7-metrostellen.
Het zogenaamde 'contactgeluid', veroorzaakt door de defecte wielen, is vooralsnog niet aan geluidsnormen onderworpen - in tegenstelling tot het geluid veroorzaakt door bijvoorbeeld trillingen door de metro.
De MIVB is zich bewust van het probleem, maar heeft vooralsnog geen duidelijke vooruitzichten over de vervanging en reparatie van de defecte wielen. "Hoewel de MIVB antwoord biedt op vragen van buurtbewoners en hen de nodige uitleg geeft om het probleem te begrijpen, belooft ze geen duidelijk tijdschema voor het vervangen van de wielen, noch tussentijdse maatregelen om de overlast te verminderen", klinkt het bij Ombuds Brussel.
Akoestische studies
Om het probleem de wereld uit te helpen, heeft de ombudsdienst aan de openbaarvervoermaatschappij gevraagd om een duidelijke termijn uit te werken voor de vervanging van de defecte wielen. Verder maant ze MIVB ook aan om dringend werk te maken van tussentijdse maatregelen om de overlast in te perken, zoals een eventuele vertraging van de metro tijdens de nacht.
Leefmilieu Brussel moet op zijn beurt "regelmatige akoestische studies uitvoeren om de impact van de maatregelen van MIVB te bepalen", en ook werk maken van specifieke richtlijnen met betrekking tot deze specifieke vorm van geluidsoverlast door de metrostellen.
Wielen verslijten te snel
Het probleem is dat de wielen te snel verslijten en afplatten. Dat zorgt voor geluidsoverlast. "We hebben alle begrip voor de klachten van de buurtbewoners en zijn op zoek naar een leverancier die ons nieuwe wielen op maat kan leveren", duidt MIVB-woordvoerder Guy Sablon.
De zoektocht naar nieuwe wielen is niet zo eenvoudig als het lijkt. De metronetwerken in verschillende steden werken met verschillende technologieën. Zo maakt de metro in Parijs gebruik van een ander systeem dan in Brussel.
Leveranciers moeten de wielen dus voorzien op specifieke maat van de Brusselse metrostellen. Er lopen verschillende testen bij verschillende leveranciers, duidt Sablon. MIVB maakt zich sterk dat er ondertussen al verbetering zichtbaar is door het nemen van tijdelijke maatregelen, zoals het slijpen van de sporen en de wielen om het contactgeluid tegen te gaan.
Structuurgeluid
Leefmilieu Brussel herinnert eraan dat "MIVB en de NMBS, als overheidsbedrijven die een essentiële openbare dienst beheren, niet konden worden onderworpen aan wettelijke regels met mogelijke sancties die hun werking zouden ondermijnen".
Bovendien is de kwestie van structuurgeluid "bijzonder complex" om in een regelgevend kader te gieten. "Voor zover wij weten is er geen enkel land ter wereld dat deze overlast bij wet regelt, omdat het van te veel factoren afhangt, die niet allemaal binnen het bereik liggen van degenen die het veroorzaken."
Lees meer over: Mobiliteit , Samenleving , geluidsoverlast , geluidsoverlast metro's , MIVB , Leefmilieu Brussel , M7-metrotoestel , M7 , ombuds brussel , ombudsdienst , Guy Sablon
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.