De tevredenheid van de reizigers over de NMBS stijgt dit jaar fors. In de eerste vijf maanden van het jaar gaf 66,3 procent van de ondervraagde klanten het Belgische spoorbedrijf een score van 7 op 10 of meer. Dat is de beste score sinds 2015, toen de meetmethode werd ingevoerd.
Tevredenheid treinreizigers hoogst sinds 2015
Dat blijkt uit de resultaten van de tevredenheidsenquête die De Tijd kon inkijken.
In 2018 toonde amper 60 procent van de reizigers zich tevreden over de diensten van het spoorbedrijf. Die slechte score was vooral te wijten aan de dramatische vertragingen. Vorig jaar reed 87,2 procent van de treinen volgens de wettelijke definitie op tijd. In de realiteit komt amper de helft van de treinen met minder dan 1 minuut vertraging aan.
Minder vertragingen
Sinds januari zit de stiptheid evenwel in de lift. In de eerste vijf maanden van dit jaar reed 90,4 procent van de passagierstreinen op tijd, een stuk meer dan in 2018. Terwijl vorig jaar amper vier op de tien reizigers zich tevreden toonden over de stiptheid, is dat dit jaar voorlopig het geval voor de helft van de reizigers. Opmerkelijk is ook de erg hoge tevredenheid over de treinbegeleiders.
De hogere stiptheid is samen met een betere communicatie een topprioriteit voor CEO Sophie Dutordoir. Samen met netbeheerder Infrabel werkte de NMBS een actieplan uit om de stiptheid te verbeteren, bijvoorbeeld door de treinen precies op tijd te laten vertrekken. "En dat werpt vruchten af", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman.
Goede graadmeter
Toch zit de NMBS niet op rozen. De stiptheid is, na de prijs van een treinrit, nog altijd de parameter die de allerslechtste score krijgt. Bovendien blijft het afwachten hoe de tevredenheid dit jaar verder evolueert. In 2018 bleek de score voor de eerste vijf maanden wel een goede graadmeter voor het jaarresultaat.
Lees meer over: Mobiliteit , NMBS
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.