Winkelcentrum Docks Bruxsel

| De nieuwe tramlijn zal onder meer aan winkelcentrum Docks Bruxsel passeren (archiefbeeld)

Traject nieuwe tram vanuit Heembeek voorgesteld

© Belga - BRUZZ
01/02/2020
Updated: 01/02/2020 19.25u

De Stad Brussel, het Brussels Gewest en de MIVB hebben zaterdag het tracé voorgesteld van de nieuwe tramlijn die Neder-Over-Heembeek met het centrum zal verbinden. De route gaat van het Militair Hospitaal naar het Rogierplein en doet onderweg onder meer winkelcomplex Dockx Bruxsel en het Noordstation aan. Doel is de nieuwe lijn tegen 2025 in te huldigen.

Bewoners, gebruikers en bedrijven werden nauw betrokken bij het uittekenen van het tracé. Een stuurgroep kwam tussen juni en december 2019 vijf keer bijeen om in overleg een consensus te bereiken over het traject.

Opvallend is dat de tram door het centrum gaat, via de Heembeeksestraat en Frans Vekemansstraat en vervolgens Groeneweg, en niet via de (bredere) Oorlogskruisenlaan. (Lees verder onder kaartje)

traject nieuwe tramlijn Heembeek

| Het voorgestelde traject van de nieuwe lijn

De evolutie van het tracé werd aan de burgers gecommuniceerd tijdens bijeenkomsten in september, november en ook nog zaterdag. Over het laatste deel, voorbij Docks, is de knoop nog niet doorgehakt (zie kaartje hiernaast).

traject tramlijn Heembeek 2

| Het voorkeurstraject voorbij Docks, via Jules De Trooz

"Heembeek met het centrum verbinden is een project dat ik vanaf de eerste dag heb ondersteund", zei burgemeester Philippe Close (PS) bij de voorstelling. "Het is een uitstekend voorbeeld van hoe de verschillende beleidsniveaus en de burgers samen kunnen werken."

Mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen) was ook verheugd: "Dankzij deze lijn kunnen jong en minder jong zich comfortabel verplaatsen in en naar Neder-Over-Heembeek. Maar het gaat niet alleen om de verplaatsing van punt A naar punt B: met de tram kiezen wij voor een gezonde, veilige en groene wijk."

Burgerpanel over wegdek

Ook bij de aanleg van de tramlijn zal burgerparticipatie centraal staan. "Een nieuw burgerpanel met omwonenden en handelaars wordt gevormd om zeer concreet het profiel van het wegdek te bepalen, de beveiliging van de kruispunten, de breedte van de voetpaden, de aanleg van fietspaden, parkeerzones, groene ruimtes enz.", aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Het opstellen van het lastenboek en het uitvoeren van een mobiliteitsstudie gaan dit jaar van start. Het indienen van de vergunningsaanvraag wordt verwacht tegen eind 2021. Begin 2023 zouden de werken dan van start gaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Neder-Over-Heembeek , Schaarbeek , Mobiliteit , Stedenbouw

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni