De nieuwe trajectcontrole op de Gentsesteenweg in Molenbeek komt er met enige vertraging in de lente. Daarmee zal Brussel 7 trajectcontroles kennen. Zo meldt een woordvoerster van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Tegen februari komen er ook 28 flitspalen bij, later volgen er nog tientallen.
Trajectcontrole Gentsesteenweg komt er in de lente
Brussel telde tot twee jaar geleden slechts 3 trajectcontroles, in de Hallepoorttunnel, de Stefaniatunnel en op de Leopold III-laan. Daar kwamen er vorig jaar drie bij: op de Jules Bordetlaan in Evere, de Mariemontkaai in Molenbeek en de Fernand Demetskaai in Anderlecht.
Dit jaar komt daar nog eentje bij, op de Gentsesteenweg. De nieuwe trajectcontrole zal “in de lente” functioneel zijn, aldus Marie Thibaut de Maisières, woordvoerster van minister Van den Brandt. De trajectcontrole was eerder aangekondigd voor de herfst van 2021. Ook in de Leopold II-tunnel zal opnieuw een trajectcontrole in werking treden, wanneer de renovatiewerken aan de tunnel voorbij zijn.
Lange rechte lijn
De reden waarom Brussel zo weinig trajectcontroles telt, is dat er een lang, ononderbroken stuk weg voor nodig is voor de meting van de gemiddelde snelheid. “Trajectcontrole vereist een lange rechte lijn zonder kruispunten, anders kan de route niet worden berekend. In de stedelijke context passen veel minder plaatsen in deze beschrijving. Maar Brussel zet steeds meer andere soorten snelheidscamera's in," aldus de woordvoerster.
Momenteel telt het gewest 90 flitspalen, 7 LIDAR-camera's (een radar die werkt op basis van signalen die door reflectie weer worden opgevangen) die regelmatig van plaats veranderen, en 6 trajectcontroles.
Naast de nieuwe trajectcontrole op de Gentsesteenweg komen er de komende twee jaar nog eens 60 flitspalen bij, waarvan 28 operationeel zullen zijn tegen begin februari.
Vision zero
Het zijn maatregelen om het aantal gewonden en doden in het verkeer terug te dringen. Die zijn gekoppeld aan Stad 30, de snelheidslimiet van 30 km/u op de meeste wegen. "De snelheid daalt op alle wegen, en ook de geluidsoverlast vermindert," zei minister Van den Brandt daar eerder over.
"Verkeersongelukken komen minder vaak voor en zijn beduidend minder ernstig. Met een halvering van het aantal dodelijke slachtoffers zitten we op koers voor vision zero, maar het werk is nog niet af. We blijven de infrastructuur aanpassen en investeren in snelheidscontrole. Ons doel blijft nul doden en zwaargewonden in het Brusselse verkeer.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , trajectcontrole , flitspalen , Elke Van den Brandt , overdreven snelheid , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.