Zondag 2 september is een dag van grote veranderingen op het MIVB-net. De nieuwe tramlijn 9 neemt het traject van heel wat buslijnen over, waardoor die op hun beurt weer een nieuwe route krijgen. Een maand later begint ook tram 8 te rijden, de verlenging van tram 94. Ontdek hier wat er verandert aan jouw traject.
Tram 9: wat verandert er aan jouw traject?
Lees ook: Gezien: nieuwe tram 9 komt piepen
Tram 9 zal op zaterdag 1 september voor het eerst rijden tussen Simonis en Dikke Beuk, de lijn wordt dan ingehuldigd door koning Filip. Die eerste dag blijven alle MIVB-bussen nog hun oude route volgen.
De grote veranderingen gebeuren op zondag 2 september, een rustig moment om het net dooreen te schudden zonder al te veel verwarde reizigers. Vier buslijnen in het noordwesten van Brussel krijgen dan een nieuw traject, een deel van het Busplan van de MIVB.
Vooral op lijnen 13 en 14 verandert er veel, een groot deel van hun traject wordt overgenomen door de nieuwe tram.
- Buslijn 13 vertrekt nog steeds aan metrostation Simonis maar zal voortaan door Ganshoren rijden. De lijn rijdt rond het Elisabethpark richting het Heilig Hartcollege, en dan naar het UZ-VUB via Nereus, het zwembad van Ganshoren. Tussen het universitair ziekenhuis en de Jetse Eeuwfeestsquare verandert er niets.
- Buslijn 14 kent de grootste veranderingen, omdat het volledige traject wordt overgenomen door tram 9. Enkel het traject tussen het Noordstation en metrostation Belgica verandert niet. De lijn rijdt vervolgens niet meer naar Simonis, maar via de Firmin Lecharlierlaan waar een nieuwe halte komt. De lijn gaat daarna naar het station van Jette om dan naar het UZ-VUB te rijden via de Oude Afspanning. De meeste Jetse wijken hebben via bus 14 een directe verbinding naar het Noordstation.
- Buslijn 15 verdwijnt volledig. Dat is een avondlijn die pas vanaf 20 uur rijdt en lijnen 13 en 14 vervangt. Die twee lijnen rijden voortaan ook na 20 uur, waardoor hybride lijn 15 geen nut meer heeft.
- Buslijn 53 blijft de meeste haltes bedienen, maar rijdt voortaan via Dielegem naar het ziekenhuis. Vandaag is het omgekeerd en is Dielegem de eindhalte.
- Buslijn 84 rijdt vanaf 2 september niet meer via de Tentoonstellingslaan omdat tram 9 daar zal zijn, maar zal het traject van bus 13 volgen via Eugène Toussaint.
Tram 94 wordt 8
Tramlijn 9 is niet de enige nieuwigheid, want een maand later op zaterdag 29 september verschijnt ook tram 8 in het Brusselse straatbeeld. Dat is de nieuwe naam van de 94, die verlengd is van het Trammuseum tot metrohalte Roodebeek. Met het nieuwe lijnnummer wil de MIVB tonen dat het gaat om een betrouwbare tram die vooral in eigen bedding rijdt, frequent is, en met moderne voertuigen. Tram 8 rijdt tussen Roodebeek en Louiza en zal ook vaker rijden dan vandaag.
- Buslijn 42 wordt vanaf 29 september ingekort en zal voortaan niet eindigen aan het Trammuseum maar aan Roodebeek. Vanaf het metrostation neemt tram 8 het traject via de Woluwelaan over. Door het kortere traject kunnen er elders in Brussel meer bussen ingezet worden.
- Buslijn 20 kan met de vrijgekomen bussen van de 42 verlengd worden en zal na de huidige eindhalte Zwarte Vijvers doorrijden naar het Noordstation, via Thurn en Taxis. De bediening van de nieuwe wijk wordt zo verbeterd.
Logistiek huzarenstukje
Er verandert dus veel op een heel korte periode. Dat betekent dat duizenden netplannen in heel de stad vervangen moeten worden. Haltepalen moeten snel aangepast worden, op sommige plaatsen is ook nieuwe halte-infrastructuur nodig. Ook in metrostellen, bussen en trams moeten duizenden lijnschema's vervangen worden met nieuwe trajecten en overstapmogelijkheden.
De MIVB is daar al druk mee bezig, merkte BRUZZ in de metro. Alle wijzigingen staan ook samengevat in een nieuw netplan, op deze website van de MIVB.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.