Van 14 oktober tot en met 11 november verwezenlijkte infrastructuurbeheerder Infrabel de laatste fase van de moderniseringswerken in de Noord-Zuidverbinding, die het treinverkeer ernstig verstoorden. Vanaf dinsdagochtend 12 november verloopt het treinverkeer opnieuw normaal.
Infrabel werkt al jaren aan de vernieuwing van de infrastructuur aan Brussel-Zuid. Nadat het in 2017 de wissels en de seininrichting aan de kant van de Noord-Zuidverbinding moderniseerde, was deze herfst de zuidkant van het station aan de beurt. Het doel van de werken is om de beheersystemen van het treinverkeer volledig te informatiseren.
De NMBS wil zijn reizigers danken voor het begrip tijdens de werken: “We willen onze reizigers bedanken voor hun flexibiliteit,” klinkt het bij Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS. “We zijn ook bijzonder erkentelijk voor de inspanningen van onze eigen teams, die samen met de collega’s van Infrabel het treinverkeer in deze moeilijke periode in goede banen hebben geleid.”
Ook de MIVB krijgt een pluim: “Het alternatieve vervoersplan dat door NMBS en Infrabel gezamenlijk werd opgesteld, en waarbij deels werd gerekend op intermodale oplossingen in samenwerking met MIVB, heeft goed gefunctioneerd. De betrokken reizigers werden ruim op voorhand en in detail geïnformeerd over de te verwachten hinder.”
Nachtelijke werken
De moderniseringswerken mogen dan wel afgelopen zijn, maar er zijn nog een heleboel kabels en seinen die moeten worden gedemonteerd doordat ze onbruikbaar zijn geworden. Daarvoor zullen ploegen van Infrabel ’s nachts werken, zodat het treinverkeer niet verstoord word. Het einde van deze opruimfase wordt voorzien in het najaar van 2020.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , NMBS , Noord-Zuidverbinding , moderniseringswerken , werken
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.