Het zijn belangrijke maanden voor de toekomst van de NMBS. Er zijn gesprekken gaande over zowel het nieuwe Contract van Openbare Dienst dat start in 2023 als de Spoorvisie 2040, het kader van het spoorbeleid in de komende decennia. Het Brussels Gewest heeft daarom zijnwensen voor de verdere ontwikkeling van het treinnetwerk op tafel gelegd.
Uitbreiding S-trein bovenaan verlanglijstje Gewest aan de NMBS
Lees ook: Recordaantal treinen geschrapt in 2022
De nota die het Brussels Gewest bij de NMBS en federaal minister Georges Gilkenet (Ecolo) heeft neergelegd bevat drie belangrijke punten. In de eerste plaats ziet het Gewest graag investeringen in de S4-lijn tussen Jette en Schuman en andere S-lijnen zoals de S7 en S10. Daarmee hoopt Brussels mobiliteitsminister Elke Van de Brandt (Groen) de frequentie op te schroeven en zo het autoverkeer in de stad te verminderen.
De wil bij de reizigers is er, staat er in de nota te lezen. Het gebruik van het S-netwerk is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen (met 44 procent tussen 2015 en 2018). De verdubbeling van de frequentie van de S1-verbinding, eind 2017, heeft bijvoorbeeld geleid tot een stijging van het aantal passagiers op zaterdag met ongeveer 50 procent.
De S-trein mag van Brussel een volwaardig vervoersmiddel worden dat mensen binnen de stad van A naar B brengt. Tegelijkertijd zouden de stations van de S-treinen ook aantrekkelijker moeten worden gemaakt, zodat de trein qua beleving meer op de metro begint te lijken.
"We denken aan aantrekkelijke hubs met een winkeltje en een fietsenstalling," zegt Van den Brandts woordvoerder Pieterjan Desmet. Die investeringen zouden moeten passen in een algemeen multimodaal beleid, dat overstappen tussen verschillende vervoersmodi moet vergemakkelijken.
Intra-Brussels vervoersaanbod versterken
Gilkinet is een "constructieve en ambitieuze partner" klinkt het enthousiast op het kabinet van Van den Brandt. Gilkenet lijkt de ambitie van de Brusselse regering om de S-treinen te versterken te delen. "De trein dient niet alleen als vervoer voor pendelaars en toeristen naar Brussel, maar speelt ook een rol in het intra-Brussels vervoersaanbod," klinkt het.
De timing van het Brussels Gewest om de nota neer te leggen is goed gekozen. De gesprekken over het nieuwe Contract van Openbare Dienst voor de periode vanaf 2023 zijn gaande. Die worden naar verwachting voor het eind van dit jaar afgesloten.
Daarnaast werkt de federale Ecolo-minister aan een document dat de koers van de spoorwegen voor de toekomst vastlegt. Het federaal regeerakkoord kondigde Spoorvisie 2040 al aan: dat moet het kader vormen van het spoorbeleid in de komende decennia. Het voorstel zal binnenkort aan de regering worden voorgelegd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , beheerscontract NMBS