20190328 verkeer tram auto autos MIVB Sainctelette

Uitzonderlijk weer speelt ook MIVB parten

HD
© BRUZZ
26/07/2019
Updated: 26/07/2019 12.42u

Donderdag werden Belgische hitterecords links en rechts verpulverd. Met nog een wolkbreuk er ’s avonds bij mocht de dispatching van de Brusselse openbaarvervoersmaarschappij MIVB overuren draaien: “We focussen op voorzorgsmaatregelen.” Maar ook vrijdag blijft het warm en de vertragingen stapelen zich snel op.

Vrijdagochtend waren er al problemen op de lijn 1 en 5 ter hoogte van Delta omwille van een kapotte wissel. Door een losgerukte bovenleiding bij Louiza zijn er donderdagmiddag vertragingen op de lijnen 8, 92, 93 en 97. Om te vermijden dat de arbeiders die werkten aan de bovenleiding bij Louiza moest er ter hoogte van Baljuw aan de hoogspanningskabels een correctie worden doorgevoerd, daardoor liep de 81 wat vertraging op.

Al op zeker vijf verschillende punten in Brussel stond het openbaar vervoer ook donderdag even stil: minstens 15 lijnen hebben de impact gevoeld. Ter hoogte van Esplanade bijvoorbeeld was de aanhechting van de bovenleiding afgeknakt, en die herstelling heeft een paar uur in beslag genomen. ’s Avonds waren er verschillende interventies van de politie en hulpdiensten omwille van onweer, waardoor opnieuw het openbaar vervoer werd gehinderd.

Preventie

Bij de MIVB zetten ze nochtans sterk in op preventie: “Dat is onze eerste focus, problemen vermijden,” vertelt woordvoerster Ann Van Hamme aan onze redactie. Dat doen ze door specifieke aandacht te geven aan de bovenleidingen. “Daar zit koper in die door de hitte gaat uitzetten, wat ervoor zorgt dat de leiding kan doorzakken.”

Een andere voorzorgsmaatregel bestaat erin dat de vervoersmaatschappij in de zomer zo veel mogelijk nieuwe modellen inzet. “Die hebben vaker airco, en ook de kans op technische problemen is wat kleiner.”

Snel ingrijpen

Eenmaal er problemen zijn voert de MIVB de herstellingen zo snel mogelijk uit. Tot nu toe hebben reizigers nog niet zo lang in een vervoersstel vastgezeten dat het tot zware problemen leidde: “We zijn natuurlijk de NMBS niet, de afstanden tussen de haltes zijn korter dus de kans dat mensen lang vastzitten veel kleiner. We hebben nog geen waterflesjes moeten laten aanrukken.”

Voor hun chauffeurs laat de MIVB wel extra water aanrukken, naast een heel aantal andere preventieve en verzachtende maatregelen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , hittegolf , MIVB , an van hamme

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni