De gemeente Ukkel wil het parkeren van deelsteps verbieden in de volledige gemeente. Burgemeester Boris Dilliès (MR) vindt bovendien dat het Brussels Gewest sneller concrete maatregelen moet nemen. "Ik vraag al bijna twee jaar om orde op zaken te stellen."
Ukkel wil parkeren deelsteps verbieden op volledig grondgebied
Elektrische deelsteps zijn heel populair in Brussel. Ze zijn een handig vervoersmiddel, maar brengen ook obstakels met zich mee. Al een hele tijd zijn er discussies rond het parkeren van de steps. Ook in Ukkel is dat een probleem. Daarom wil de gemeente het parkeren binnenkort verbieden op het hele grondgebied.
De gemeente heeft al een brief gestuurd naar de verschillende exploitantan waarin staat dat ze binnen tien dagen alle steps uit Ukkel moeten verwijderen. Woensdag heeft de gemeente een vergadering met de aanbieders van deelsteps. Daar zullen ze herhalen dat ze willen dat deelsteps niet meer geparkeerd kunnen worden op het grondgebied van de gemeente.
"Ik vraag al bijna twee jaar om orde op zaken te stellen in deze situatie. Het is echt een jungle. Er zijn overal veel steps. Veel gebruikers en exploitanten trekken zich niets aan van het feit dat een aantal voetgangers, met name ouderen, over de trottoirs moeten slalommen," zegt burgemeester Boris Dilliès (MR) aan Le Soir.
Verantwoordelijkheid van het Gewest
Ukkel was al bezig met foutgeparkeerde steps te verwijderen en er waren al dropzones, maar dat is onvoldoende vindt de burgemeester. "Het is duidelijk niet de taak van een gemeente om deelsteps op te halen, want de gebruikers zijn onbeschaafd en de exploitanten trekken zich er helemaal niets van aan."
Volgens Dilliès moet het Gewest dit probleem aanpakken. Er zouden nog geen concrete maatregelen zijn over het parkeren van steps. En dat klopt. De commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement heeft begin 2022 een voorstel van de meerderheid goedgekeurd waardoor gemeenten parkeerzones kunnen instellen. Er zijn drie mogelijkheden: een volledig parkeerverbod, vrij parkeren met respect voor de wegcode en zonder hinder voor weggebruikers, en enkel parkeren in een dropzone.
De ordonnantie werd al goedgekeurd, maar de uitvoeringsbesluiten zijn er nog altijd niet. Dilliès laat weten dat hij daarom op zoek gaat naar het beste juridisch instrument om een verbod door te voeren.
"Micromobiliteit, zoals deelsteps, maakt deel uit van de mobiliteit van de toekomst. Veel Brusselaars maken daar gebruik van"
Al bestaat het juridisch instrument al, zegt mede-initiatiefnemer Arnaud Verstraete, fractieleider voor Groen in het Brussels parlement. "De ordonnantie werd al goedgekeurd. Het klopt dat die nog verder uitgewerkt moet worden in de uitvoeringsbesluiten, maar elke burgemeester kan op basis daarvan nu al aan de slag. De uitvoeringsbesluiten zullen gewoon zorgen voor harmonisering qua vorm en handhaving van de dropzones."
Bovendien vindt Verstraete een totaalverbod geen oplossing. "Micromobiliteit, zoals deelsteps, maakt deel uit van de mobiliteit van de toekomst. Veel Brusselaars maken daar gebruik van."
Volgens het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) kost de voorbereiding van de uitvoeringsbesluiten heel wat tijd, maar zal de tekst in september in eerste lezing worden besproken in de Brusselse regering.
Woordvoerder Pieterjan Desmet benadrukt dat burgemeesters nu al dropzones kunnen invoeren en daarvoor een gewestelijke subsidie kunnen krijgen. De regering zou ook extra maatregelen willen nemen rond deelmobiliteit. "Er is een regeringsbesluit in de maak waarbij deelstepbedrijven beboet kunnen worden als hun steps structureel fout geparkeerd zijn," voegt Desmet nog toe.
Lees meer over: Ukkel , Mobiliteit , deelsteps