De bussen van de Vlaamse Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn nemen geen passagiers meer mee aan de halte onder het Noordstation, maar aan een tijdelijke halte dichterbij het Rogierplein

| De Lijn-topman Roger Kesteloot stelt voor de frequentie op bepaalde lijnen te verminderen van vijf naar vier bussen per uur.

Vakbond en reizigersorganisatie vinden frequentievermindering bij De Lijn geen oplossing

© Belga
14/10/2019

De onbetrouwbaarheid bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn oplossen door de frequentie op bepaalde lijnen te verminderen van vijf naar vier bussen per uur, zoals De Lijn-topman Roger Kesteloot maandag oppert in Het Laatste Nieuws, is geen oplossing. Dat zeggen vakbond ACOD en reizigersorganisatie TreinTramBus in een reactie.

Volgens Peter Thoelen van TreinTramBus kan zo'n frequentievermindering eventueel een tijdelijke maatregel zijn op lijnen waar er voldoende aanbod is. "Dus niet op een lijn waar twee bussen per uur rijden dat aantal terugbrengen naar één", aldus Thoelen. "De maatregel moet ook sowieso tijdelijk zijn, het is geen structurele oplossing. Wij willen juist een uitbreiding van het aanbod."

Ook vakbondsvrouw Rita Coeck (ACOD) benadrukt dat een frequentievermindering geen oplossing is. "De mensen vragen juist meer en beter openbaar vervoer. De oplossing ligt bij meer budgetten voor openbaar vervoer, maar daarvoor toont de nieuwe Vlaamse regering geen enkele ambitie, in tegenstelling tot Brussel en Wallonië."

Dat er vandaag een tekort aan personeel is, had het bedrijf volgens Coeck ook moeten zien aankomen. "Ruim 500 mensen die met pensioen gaan, dat is niet van de ene dag op de andere. Een personeelsdirecteur zou zoiets moeten voorzien."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , De Lijn

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni