De overlegcommissie die volgt op het openbaar onderzoek naar de heraanleg van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan, verstrekt een positief advies, maar bindt er een reeks voorwaarden aan vast. Zo mag de Van Praetlaan niet teruggebracht worden naar twee rijstroken. VOKA blijft kritisch tegenover het project en is vooral blij dat er een nieuwe mobiliteitsstudie zou komen.
Van Praetlaan: overlegcommissie pleit voor drie rijstroken
Eerder raakte bekend dat Brussel Mobiliteit een bouwaanvraag indiende voor de herinrichting van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek van het project, dat van 7 september tot 6 oktober liep, publiceert de overlegcommissie nu een positief advies. Daar gaan wel enkele voorwaarden mee gepaard.
Ter herinnering: de bedoeling was om de Van Praetlaan, die nu een eenrichtingsweg is met drie rijstroken waarlangs automobilisten Brussel binnenrijden, om te vormen tot een laan met verkeer in beide richtingen, telkens over een baan. Op de Vuurkruisenlaan, de parallelle weg waarlangs de auto’s nu op twee vakken de stad uit rijden, zou het autoverkeer worden geschrapt in ruil voor zachte mobiliteit.
In het advies wordt echter gesteld dat de Van Praetlaan drie rijstroken moet behouden. Vermoedelijk zal het in dit geval gaan om twee rijstroken om Brussel in te rijden en een rijstrook om Brussel uit te rijden. Het lijkt erop dat de Havengemeenschap en Voka Metropolitan hun slag thuis haalden: zij toonden zich eerder erg bezorgd om een versmalling van de Van Praetlaan.
“De belangrijkste voorwaarde in het advies is eigenlijk het feit dat gevraagd wordt naar een nieuwe mobiliteitsstudie naar de afwikkeling van de mobiliteit daar,” zegt woordvoerder Eric Laureys (Voka Metropolitan), die ook voor de Havengemeenschap spreekt. Het advies van de overlegcommissie vraagt inderdaad om een bijkomende studie naar de toegankelijkheid van de regio voor vrachtverkeer. “In de eerste studie werd geen rekening gehouden met vrachtvervoer, wat toch belangrijk is voor de haven die vlakbij ligt. Als men de Van Praetlaan zou versmallen zonder rekening te houden met het vrachtvervoer, heeft men geen zicht op de situatie.”
“Daar is de overlegcommissie ons in gevolgd,” aldus Laureys. Of het uiteindelijk drie, vijf of twee rijstroken worden, is volgens Laureys voorbarig. "Eerst is een nieuwe studie nodig waarin ook vrachtvervoer wordt opgenomen. Daarna moet bestudeerd worden wat daarvoor nodig is. In de classificatie van Good Move is de Van Praetlaan overigens geen as voor lokaal verkeer: het Gewest moet hier dus ook consequent in blijven en kan die niet zomaar versmallen.”
Groene zone
Andere voorwaarden in het advies hebben onder andere betrekking op signalisatie, het vermijden van conflict tussen het openbaar vervoer en het vrachtverkeer, en het herzien van bepaalde parkeerterreinen.
Opmerkelijk: met betrekking tot het omvormen van de Vuurkruisenlaan tot een fiets- en wandelboulevard geeft de overlegcommissie geen bijkomende voorwaarden. Indien urban.brussels, de gewestelijke administratie voor stedenbouw, de bouwaanvraag goedkeurt, wil dat zeggen dat de Vuurkruisenlaan tot een groene zone voor zachte mobiliteit kan worden omgevormd.
In een reactie op het advies laat Brussels Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) weten aan de slag te gaan met de opmerkingen. "Het is nog te vroeg om te zeggen wat we zullen aanpassen, maar we gaan ermee aan de slag."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Heraanleg Van Praetlaan , Vuurkruisenlaan , voka metropolitan , Eric Laureys