Vanaf december 2020 kunnen reizigers met de nachttrein vanuit Amsterdam naar München en Wenen reizen. De Nederlandse overheid gaat daar mee in investeren. De internationale nachttrein zal dagelijks rijden, een enkeltje Amsterdam-Wenen zal ongeveer 14 uur in beslag nemen.
Vanaf december 2020 ook nachttrein van Amsterdam naar München en Wenen
Volgens de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven (D66) trekt het kabinet 6,7 miljoen euro uit voor het project. Dat bedrag wordt gebruikt om de Nederlandse Spoorwegen en het Oostenrijkse ÖBB de nachttrein tussen 2021 en 2024 te laten rijden. Reizigers in beide richtingen komen om 10 uur 's ochtends aan op de bestemming, na een rit van 14 uur.
Andere vervoersdiensten zouden een vergelijkbaar traject pas op zijn vroegst in 2023 kunnen verzorgen. De komende jaren wordt verkend of de nachttrein door andere vervoersbedrijven geregeld kan worden.
Stopgezet in december 2016
In december 2016 vertrok de laatste slaaptrein vanuit Amsterdam naar München/Zürich. De Duitse spoorwegen trokken de stekker uit het project vanwege het teruglopende aantal passagiers. Ook de komende jaren zijn lange treinreizen door Europa nog niet populair genoeg om de kosten ervan te kunnen dekken met de ticketverkoop. Voorlopig blijven veel nachttreinen in Europa dan ook afhankelijk van subsidie.
Eerder raakte al bekend dat de Oostenrijkse spoormaatschappij vanaf januari volgend jaar een nachttrein wil inleggen tussen Brussel en Wenen. De ÖBB beschikt al over verschillende nachttreinen, Nightjets genoemd, naar diverse bestemmingen in Duitsland, Zwitserland en Italië.
Lees meer over: Mobiliteit , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.