Het Brussels gewest, de stad Brussel en de gemeente Ukkel zijn een nieuw circulatieplan overeengekomen voor het Ter Kamerenbos. Een eerste fase van het plan gaat in op donderdag 28 mei, waardoor autoverkeer opnieuw gedeeltelijk toegelaten wordt. Een deel van het bos zal dienen als parking. Vanaf september wordt het Ter Kamerenbos wel weer grotendeels autovrij.
Vanaf donderdag opnieuw auto's in Ter Kamerenbos
Het overleg tussen de drie niveaus vond dinsdag plaats, na kritiek op het autovrije Ter Kamerenbos. Sinds 19 maart waren automobilisten daar niet langer welkom. Het was een van de maatregelen die Brussel-Stad nam om social distancing te respecteren tijdens de coronacrisis.
Philippe Close (PS) opperde om het Ter Kamerenbos deeltijds autovrij te houden. "Het kan een soort Central Park van Brussel worden", aldus de burgemeester van Brussel-Stad. Maar het idee botste op tegenwind, voornamelijk van de Franstalige liberalen van Ukkels burgemeester Boris Dilliès (MR). Zij halen hun slag thuis. De drie partijen legden hun noden op tafel en vonden een overeenkomst.
'Goed evenwicht'
"We mogen de mensen die werken en een auto nodig hebben om zich te verplaatsen niet vergeten", benadrukt Dilliès. "Vanaf donderdag zullen de bewoners van Ukkel weer gemakkelijk toegang krijgen tot de Louizalaan. Daarnaast kunnen alle Brusselaars nog steeds gebruik maken van deze groene long binnen de hoofdstad. Een goed evenwicht waar we over moeten blijven waken", aldus Ukkels burgemeester Boris Dilliès (MR).
Vanaf donderdag mogen dus opnieuw auto's door het Ter Kamerenbos. In een eerste fase wordt de wagenverbinding tussen de stad en de Louizalaan deels hersteld. Op zondag blijft het Ter Kamerenbos autovrij. Van maandag tot zaterdag wordt in het noordelijke deel van het park de verbinding met de twee grote verkeersassen, de Winston Churchilllaan en de De Frélaan, hersteld. Zo kunnen automobilisten via het bos richting Louizalaan rijden.
Het zuidelijke deel van het Ter Kamerenbos, rond de vijver, blijft autovrij en voorbehouden voor de zachte weggebruikers en het publiek. Een deel van de Dianalaan en de Floralaan (tussen het noordelijke en zuidelijke deel) zal gebruikt worden als parking, zodat handelszaken in het park bereikbaar blijven en de parkeerdruk in de aangrenzende straten van de gemeente Ukkel verlicht wordt.
We moeten zorgen voor een evenwicht tussen de toegankelijkheid van de stad en voldoende ontspanningsruimte.
De verkeerslichten op de gewestelijke wegen rond het Ter Kamerenbos zullen worden aangepast om vlotter autoverkeer te garanderen. Ten slotte zal bus 41 van de MIVB terug via de Bosvoordelaan in beide richtingen door het bos rijden, maar wel met verlaagde snelheid en enkel van maandag tot vrijdag.
"Zorgen voor een gezond evenwicht tussen de toegankelijkheid van de stad Brussel enerzijds en het voorzien van voldoende groene- en ontspanningsruimte anderzijds is geen onmogelijke opdracht, maar getuigt van politieke wil om tot een oplossing te komen", blijft Brussels burgemeester Close op de oppervlakte.
Nieuw plan in september
De eerste fase van het plan wordt vanaf donderdag uitgevoerd en de drie partijen kwamen overeen dat ze nu tegen september 2020 elk van hun kant een volgend plan uitwerken dat rekening houdt met het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move én waarbij Ter Kamerenbos optimaal kan worden benut door alle gebruikers.
"Er zijn creatieve oplossingen bedacht die op korte termijn realiseerbaar zijn. Ik ben erg tevreden dat het toepassen van de principes van Good Move heeft gezorgd voor oplossingen die zowel het verkeer tussen het noorden en het zuiden van het gewest, als de leefomgeving en -kwaliteit van de Brusselaars zal verbeteren", besluit minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Ukkel , Mobiliteit , Ter Kamerenbos , burgemeester Philippe Close
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.