De Brusselse regering is niet rechtstreeks betrokken bij de concrete uitwerking van de verbreding van de ring rond Brussel. Dat zegt milieuminister Céline Fremault (CDH). Navraag leert dat er wel degelijk overleg is, maar dan tussen de Vlaamse en Brusselse minister-presidenten en hun collega’s van Mobiliteit. Maar een akkoord blijft al vier jaar uit.
Verbreding ring: milieuminister niet direct betrokken
De Brusselse regering liet eerder weten niet a priori tegen een verbreding van de ring rond Brussel te zijn, maar wilde betrokken worden in de uitwerking ervan. Ook al ligt de ring in Vlaanderen, de impact op Brussel is groot, zowel op het vlak van mobiliteit en luchtkwaliteit.
Die inspraak is echter gebrekkig, zo blijkt uit een antwoord van minister voor Leefmilieu Céline Fremault, op een vraag van Brussels parlementslid Vincent De Wolf (MR).
“We worden als Brusselse regering niet geconsulteerd door Vlaanderen voor de verbreding van de ring. Die is nu in handen van de Werkvennootschap, een Vlaamse nv, en die overlegt alleen maar met de betrokken Brusselse gemeenten en de administratie van Brussel Mobiliteit en Brussel Leefmilieu. Niet met de politieke vertegenwoordigers van dit Gewest.”
Herenakkoord
Navraag leert dat er wel degelijk overleg is, maar dan zonder minister Fremault. Het zijn de minister-presidenten Vervoort (PS) en Bourgeois (N-VA) die hier over samenzitten, met aan hun zijde de ministers van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en Ben Weyts (N-VA). Dat bevestigen de betrokken woordvoerders aan BRUZZ. Over de inhoud houden ze allen de lippen stijf op elkaar. “De besprekingen lopen nog”, klinkt het.
De bedoeling is tot een Memorandum of Understanding (MoU) te komen, een soort herenakkoord dat zowel over de grote lijnen als de concrete uitwerking gaat. “Maar ze beloven al vier jaar dat er een MoU komt”, zegt Brussels parlementslid Annemie Maes (Groen). “Waarom duurt dit zo lang?”
Gevraagd naar een reactie zegt Vervoorts woordvoerder dat “de minister-president een man van overleg is. Hij streeft naar een evenwichtig akkoord.” Wat dat inhoudt, wil hij niet kwijt.
Veranderd speelveld
Dat het iets met het gekelderde Eurostadion of met NEO te maken heeft, ontkent hij. Beide projecten hebben nochtans een grote weerslag op het verkeer op de ring, en wat er precies nodig is van verbreding of optimalisatie.
Op het terrein wacht men niet op dat herenakkoord. Morgen/woensdag start de eerste Intergemeentelijke Begeleidingscommissie (IGBC), onder leiding van de werkvennootschap. Dat is een overlegforum waar de partners gezamenlijk mobiliteitsknelpunten onderzoeken en voorstellen tot oplossingen uitwerken. De gemeente Jette en de Stad Brussel zijn daarbij betrokken, net als verschillende administraties van het Gewest. De Brusselse noch de Vlaamse regering zijn hierbij vertegenwoordigd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , Verbreding , Ring rond Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.