Sinds de invoering van de verkeersfilters in de Broustinlaan in Ganshoren is zowel het aantal ongevallen als het doorgaand verkeer afgenomen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Brussel Mobiliteit.
Verkeersfilters in Ganshoren leiden tot minder ongevallen en verkeer
In 2021 beslisten Brussel Mobiliteit en de gemeente Ganshoren om een modale verkeersfilter te plaatsen in het kader van een nieuw verkeersplan op de Broustinlaan. Bedoeling was om de verkeersveiligheid te verbeteren en het doorgaand verkeer op de Broustinlaan te verminderen.
Na de invoering van de modale filter aan de kant van de Basiliek daalde het aantal getelde voertuigen van 6.000 naar 4.000 per dag in elke richting. Nadat de tweede filter werd geplaatst, aan de kant van de Jetselaan, daalde het aantal getelde voertuigen nog verder, tot 500 per dag in elke richting.
Weinig impact op omliggende wegen
Ook de impact van de verkeersfilters op de omliggende wegen blijft beperkt. In de Vanderborghtstraat en de Grondwetlaan werd een lichte stijging waargenomen, maar volgens Brussel Mobiliteit kan die verklaard worden door het verkeer van de bewoners van die straten. De duidelijke vermindering van het verkeer op de Broustinlaan heeft zich dus niet rechtstreeks verplaatst naar de andere straten in de wijk.
Minder ongelukken
Een ander positief gevolg van de modale filters is een daling van het aantal ongevallen met lichamelijk letsel op de kruispunten tussen de Broustinlaan, de Sermonlaan en de Landsroemlaan en op het kruispunt tussen de Broustinlaan en de Grondwetlaan.
Volgens Brussel Mobiliteit is het "niet mogelijk om deze verminderingen rechtstreeks in verband te brengen met het verkeersplan", maar kan er wel "objectief worden vastgesteld dat de drastische vermindering van de verkeersstromen op de Broustinlaan de verschillende kruispunten veiliger heeft gemaakt."
De komende weken start Brussel Mobiliteit met een nieuwe studie naar de herinrichting van vier delen van de Broustinlaan.
Dit project heeft betrekking op de twee nieuwe pleinen die ontstaan door de uiteinden van de Broustinlaan af te sluiten voor autoverkeer, ter hoogte van de Basiliek en de Jetselaan, en op de kruispunten tussen de Broustinlaan, de Grondwetlaan en de Vanderborghtstraat. Bedoeling is om de openbare ruimte daar veiliger, rustiger en beter toegankelijk te maken.
Deze studie zal het onderwerp zijn van een participatief traject.
Lees meer over: Ganshoren , Mobiliteit , verkeersfilter , Brussel Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.