Hoewel er binnen de PS best wat weerstand gegeven wordt aan de Brusselse plannen om vanaf 2022 een kilometerheffing in te voeren, wil minister-president Rudi Vervoort niet van wijken weten. "Het overleg met de andere regio's moet nog beginnen, maar mijn standpunt is niet veranderd. Ik voer het regeerakkoord uit", verklaarde Vervoort vrijdag in het Brussels Parlement.
Vervoort sust: 'Kilometerheffing komt er deze legislatuur'
Sinds de Brusselse regering de slimme kilometerheffing - SmartMove gedoopt - voorstelde, regende het kritiek op de plannen om ze vanaf 2022 door te voeren. Niet alleen Vlaanderen en Wallonië zijn sceptisch, maar ook binnen de Brusselse PS uitten fractievoorzitter Ridouane Chahid en lokale voorzitter Ahmed Laaouej - twee politieke zwaargewichten dus - hun bedenkingen.
Het interview van Paul Magnette afgelopen weekend legde de verdeeldheid bij de Franstalige socialisten helemaal bloot. Volgens de PS-voorzitter komt de met veel bombarie aangekondigde kilometerheffing er zelfs niet het einde van 2024. Magnette zegt dat op basis van gesprekken met Chahid en Laaouej, die vrezen dat de lagere inkomens de rekening gepresenteerd zullen krijgen.
Partijbelangen lijken zwaarder te wegen dan de belangen van de Brusselaar.
De spreidstand binnen de PS is koren op de molen van de oppositie in het Brussels parlement. "Mogen we de regeerverklaring en de begroting voor 2021 (waarin 93 miljoen euro werd uitgetrokken voor de uitrol van SmartMove, red.) in de prullenmand gooien?", opperde Christophe De Beukelaar (CDH). "Als Magnette de waarheid spreekt, is de geloofwaardigheid van de Brusselse regering ver zoek."
En ook Pepijn Kennis, die namens burgerpartij Agora zetelt, maakt zich zorgen. "Partijbelangen lijken zwaarder te wegen dan de belangen van de Brusselaar. Een burgerpanel had zich in de vorige legislatuur al positief uitgesproken over een slimme kilometerheffing. We waren dan ook tevreden dat het in het regeerakkoord is opgenomen. Hopelijk wordt het onder politieke druk niet ingetrokken."
'Geen uitstel'
Minister-president Rudi Vervoort verkoos diplomatische, maar ook sussende woorden. "Ik ben er in de eerste plaats om het regeerakkoord uit te voeren. Dat is mijn politieke verantwoordelijkheid", zei Vervoort. "Het is een publiek geheim dat de andere Gewesten niet warmlopen voor een slimme kilometerheffing vanaf 2022, maar van uitstel is geen sprake. Het overleg hierover moet nog starten."
De Beukelaar adviseerde Vervoort om beter na te denken over het project. "Misschien moet u SmartMove enkele jaren op de lange baan schuiven om deze fiscale hervorming door te voeren, na degelijk overleg. Deze interne spreidstand wekt geen vertrouwen bij de burger", reageerde hij. Kennis hoopt dat de Brusselse regering wel doorzet. "Een regering moet zeggen wat ze doet, maar ook doen wat ze zegt."
N-VA-fractievoorzitster Cieltje Van Achter reageerde op Twitter dat ze "niet meer kan volgen". Minister-president Vervoort zegt dat hij het regeerakkoord over de stadstol SmartMove zal uitvoeren, maar "PS-voorzitter Magnette en sommige Brusselse PS-parlementairen doen anders uitschijnen", stelt ze vast. "Wie moet men hier nu geloven?", vraagt de N-VA'ster zich af.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Paul Magnette , Rudi Vervoort , slimme kilometerheffing , pepijn kennis
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.