Verzoeningsvergadering bij spoor levert niks op: dubbele 48-urenstaking op komst

© Belga
27/10/2023

De verzoeningsvergadering vrijdagochtend bij de NMBS heeft niks opgeleverd. Dat meldt het gemeenschappelijk vakbondsfront na afloop. Er komen twee 48 urenstakingen: van 7 tot 9 november en van 5 tot 7 december.

De vakbonden bij de Belgische spoorwegen hadden donderdag een stakingsaanzegging ingediend voor in totaal 96 uur, uit onvrede over het verloop van de onderhandelingen over interne reorganisaties.

Het werk zal neergelegd worden van dinsdag 7 november 22 uur 's avonds tot donderdag 9 november 22 uur. Zowat een maand later moet een tweede staking volgen, van de avond van dinsdag 5 december tot donderdag 7 december 22 uur. De reizigers van de NMBS moeten dus rekening houden met hinder. De bonden stellen dat ze de voorbije weken geconfronteerd werden met eenzijdige beslissingen in het kader van interne reorganisaties bij de Belgische spoorwegen. Daarbij werden volgens hen "elementaire principes van het sociaal overleg niet gerespecteerd", dixit ACOD Spoor, ACV Transcom en ACLVB.

Werkdruk

De bonden nemen onder meer de plannen van de directie om de opstarttijd van de treinbegeleiders in te korten niet. Nu beginnen treinbegeleiders hun werkdag met een opstarttijd van 20 minuten, waarin de ordeboeken digitaal gelezen worden en de ticketlezers gesynchroniseerd worden. Maar dat zou nu worden ingekort. Meer algemeen vragen ze vakbonden "de stopzetting van de productiviteitsverhoging ten nadele van het spoorwegpersoneel."

Tweemaal een 48 urenstaking is zeer ongebruikelijk, maar het ongenoegen op de werkvloer is dan ook nog nooit zo groot geweest", zegt Günther Blauwens, Vlaams voorzitter ACOD Spoor, in een persbericht. "De heersende personeelstekorten verhogen de werkdruk. Het personeel wordt elke dag geconfronteerd met falende werktools en een onwerkbare spoorwegstructuur. Er is meer dan ooit nood aan stabiliteit bij het spoor."

'De druppel'

Volgens Koen De Mey, Vlaams voorzitter ACV Transcom, loopt de sociale dialoog al langer mank. "Het dossier van de opstarttijd van de treinbegeleiders was de druppel", verduidelijkt hij. Het gaat om een halvering van de opstarttijd tot 10 minuten. Maar die personeelscategorie "moest al enorm veel slikken" en "staat tussen reizigers en directie", klinkt het. Bij hen komen klachten van reizigers toe.

Hij wijst daarbij op een hoger absenteïsme bij de treinbegeleiders en het aantal treinbegeleiders die de spoorwegen verlaten. Voorts spelen nog andere dossiers, bijvoorbeeld de verminderde aanwezigheid van personeel in de stations.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni