Motorrijders mogen geen druppel alcohol drinken. Dat vindt verkeersinstituut Vias alvast, omdat uit cijfers blijkt dat het aantal ongevallen met motorrijders onder invloed licht is gestegen. Belangenvereniging Motorcycle Action Group staat achter het idee, als het voor alle bestuurders en dus ook autobestuurders geldt.
Vias pleit voor nultolerantie voor motorrijders
Volgens Vias zijn de risico's voor dronken rijden op een motor nog groter dan bij de wagen. Dat schrijven de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen. "Op een motor ben je kwetsbaarder," aldus woordvoerder Stef Willems. "Een klein beetje alcohol kan er al toe leiden dat je moeilijker het evenwicht behoudt. Een grens van 0,2 promille - net zoals bij bus- en taxichauffeurs - lijkt ons daarom aangewezen."
Uit Vias-cijfers van 2017 blijkt dat 6,6 procent van de motorrijders die bij een ongeval betrokken raakten te veel gedronken had. In 2016 was dat nog 6,3 procent. "Deze nieuwe cijfers sterken ons nog meer in ons pleidooi", aldus Willems. In vergelijking met andere bestuurders scoren motorrijders minder slecht. Van alle weggebruikers die na een ongeval worden gecontroleerd, zijn automobilisten (10,7 procent) het vaakst onder invloed. Daarna volgen bestuurders van bestelwagens (9,9 procent) en bromfietsen (8,9 procent).
De Motorcycle Action Group, die de belangen van motards verdedigt, vindt nultolerantie geen slecht idee, maar dan moet het wel gelden voor bestuurders van alle voertuigen. "Het verbaast mij dat de motorrijder geviseerd wordt", verklaart woordvoerder Theo Beeldens. "Het argument dat je moeilijker het evenwicht behoudt met een glaasje te veel op, klopt technisch gezien niet. Het evenwicht wordt door de moto bepaald, niet door de bestuurder."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , alcoholcontrole , motorrijder , Vias , bivv
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.