De Brussel'Air-premie, die Brusselaars moet aanzetten de auto te vervangen door een duurzamere vorm van mobiliteit, wordt een echt mobiliteitsbudget. Het beschikbare budget wordt ook verviervoudigd tot 3 miljoen euro. Minister van Milieu Alain Maron kondigt dinsdag aan dat de Brusselse regering de herziening heeft goedgekeurd.
Vier keer meer budget voor premie om auto weg te doen
De Brussel'Air-premie bedraagt 500, 700 of 900 euro, afhankelijk van het inkomen en het statuut van de begunstigde. Sinds maandag kunnen Brusselaars die hun nummerplaat laten schrappen de premie aanvragen via het elektronisch loket Irisbox. Dit is ook de plaats waar de burger kan kiezen voor welke mobiliteitsdiensten hij of zij de premie wil gebruiken. De premie wordt enkel toegekend aan mensen als de auto minstens twee jaar op hun naam was ingeschreven.
Het aanbod waarvoor de Brussel'Air-premie gebruikt kan worden, wordt bovendien gevoelig uitgebreid. Vroeger was de keuze beperkt tot het openbaar vervoer of een fietsbudget, aangevuld met autodelen.
Voortaan heeft de premieaanvrager verschillende opties: een fietsbudget bij Pro Velo om materiaal voor tweewielers te kopen, een abonnement op de deelfietsen van Villo, een budget voor taxi's van Victor Cab, abonnementen op het openbaar vervoer en TaxiBus-cheques van de MIVB, een abonnement en een budget voor het Cambio-autodeelsysteem, een budget voor het Poppy-autodeelsysteem, een Mobility as a Service (MaaS)-dienst van Modalizy.
3 miljoen
Door geld op een Modalizy Flex-kaart te zetten, kan de ontvanger van de premie naargelang de behoefte allerlei mobiliteitsdiensten kopen (alle soorten van openbaar vervoer, steps, taxi's, scooters, huren van auto's...)
Het aanbod kan nog worden uitgebreid, terwijl de begunstigde ook een gezinslid van de aanvrager kan zijn.
De regering trekt ook een groter budget uit voor de Brussel'Air-premie. Het wordt verhoogd van 750.000 euro tot meer dan 3 miljoen euro, deels gefinancierd met geld van het Europees relanceplan. Drie keer zoveel mensen zullen er nu van kunnen profiteren.
Het duurde even voor de vernieuwde, inkomensafhankelijke Brussel'Air-premie er was. Dat terwijl sinds 1 januari een 25.000-tal Brusselaars hun dieselwagen niet meer in het gewest kunnen gebruiken door de strengere LEZ. De vernieuwde premie was onder meer voor hen bedoeld. Leefmilieu Brussel moest de aanvraagprocedure nog aanpassen aan de GDPR-privacyregels, nu ook gevoelige gegevens als het gezinsinkomen verwerkt moeten worden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , schone lucht , brussel'air , premie , mobiliteitsbudget , openbaar vervoer