Vanaf 1 januari zijn dieselvoertuigen met Euronorm 4 niet langer toegelaten in de lage-emissiezone (LEZ) van het Brussels gewest. Aanvankelijk is een overgangsperiode voorzien tot 31 maart, maar wie daarna nog in overtreding is, riskeert een boete van 350 euro. Het gaat om de belangrijkste verstrenging van de lage-emissiezone totnogtoe. De Euro 4-diesels maken circa 12 procent van de auto's op Brusselse wegen uit.
Reuzensprong voor LEZ: 76.000 Euro 4-diesels vanaf 1 januari verboden
Vanaf 1 januari mogen dieselvoertuigen met Euronorm 4 niet langer in Brussel rondrijden. Het gaat om ongeveer 76.500 voertuigen van 11 jaar en ouder die in België zijn ingeschreven en die in het Brussels Gewest rondrijden. 25.000 daarvan zijn in Brussel ingeschreven. Het is de meest ingrijpende fase sinds de invoering van de LEZ in januari 2018.
Zonder roetfilter
Deze auto's zijn de laatste generatie dieselvoertuigen die niet met een roetfilter uitgerust moesten zijn, waardoor ze grote hoeveelheden fijn stof uit kunnen stoten. In een recent onderzoek in Brussel maakten ze slechts 12 procent van de geteste wagens uit, maar waren daarbij verantwoordelijk voor bijna de helft van het fijn stof en een kwart van de NOx-uitstoot.
Zoals bij eerdere aanscherpingen is er in een overgangsperiode van drie maanden voorzien. Pas vanaf 1 april 2022 krijgen bestuurders in overtreding een boete van 350 euro. Veel automobilisten hebben al op de maatregel geanticipeerd. Het aantal dieselvoertuigen met Euronorm 4 in Brussel is tussen mei en november van 95.000 tot 76.500 gedaald.
Belangenorganisatie Touring vroeg de Brusselse regering om snel na te denken over een manier om eigenaars van deze voertuigen tegemoet te komen, bijvoorbeeld door hen pas vanaf 2023 te beboeten. Dat er begeleidende maatregelen zijn in Brussel, biedt geen oplossing voor de vele Vlaamse of Waalse huishoudens die met hun wagen naar de hoofdstad afzakken, vindt Touring.
Nog geen premie
Ook PS pleitte al voor extra hulp. Minister Alain Maron (Ecolo) stipt aan dat Brusselaars zich kunnen beroepen op een Brussel'Air-premie, die uitgereikt wordt aan Brusselse autobezitters die hun wagen opgeven. De premie werd in februari nog hervormd, waarbij de procedure om ze aan te vragen ook vereenvoudigd en gedigitaliseerd zou worden.
Mensen die op of na 4 april 2021 de nummerplaat van hun auto hebben laten schrappen, komen in aanmerking voor de nieuwe premie. Het bedrag ervan zal voortaan variëren naargelang het gezinsinkomen, tussen de 500 en 900 euro. Maar om privacyredenen is de Brussel'Air-premie voorlopig nog niet beschikbaar. Brussel Leefmilieu werkt aan een oplossing.
De lage-emissiezone wordt de komende jaren nog verder uitgebreid. In 2025 volgen de dieselvoertuigen met euronorm 5. In 2030 wil de Brusselse regering voertuigen met dieselmotoren volledig bannen. Vijf jaar later, in 2035, is het de beurt aan voertuigen met benzine-lpg-motoren. Met die beslissingen wil men in Brussel de luchtverontreiniging aanpakken en voldoen aan de Europese klimaatdoelstelling van koolstofneutraliteit tegen 2050.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , LEZ Euronorm 4 , Lage Emissiezone , Diesel Euronorm 4
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.