De studiefase voor de aanleg van de nieuwe fietssnelweg langs de E411 is begonnen. De fietssnelweg zal de E411 volgen van de Waalse tot de Brusselse grens, goed voor ongeveer tien kilometer fietspad. Het begin van de werken is gepland in 2023.
Vlaanderen plant fietssnelweg langs E411 van Wallonië tot Brussel
Lees ook: N-VA-ministers geven startschot voor herinrichting verkeersknoop tussen Ring en luchthaven
De aanleg van de nieuwe fietssnelweg F204 kadert in de werken aan de Ring. In de vorige legislatuur had de Vlaamse regering al aangekondigd dat ze enkele ontbrekende schakels in het fietsnetwerk rond Brussel wil wegwerken. Langs een klein deel van de E411, tussen het Brussels Gewest en Jezus-Eik, ligt er al een smal fietspad, maar dat bevindt zich in een slechte staat.
“Het bestaande fietspad tussen Jezus-Eik en metrostation Herrmann-Debroux is weinig uitnodigend, kent grote hoogteverschillen en ligt vlak naast het snelwegverkeer”, klinkt het bij de Werkvennootschap, de organisatie die werd opgericht door de Vlaamse regering om grote infrastructuurwerken te coördineren. “We gaan de fietssnelweg aanleggen van de grens met Wallonië (in Overijse, red.) tot de grens met Brussel. Het gaat om ongeveer tien kilometer”, legt woordvoerder Marijn Struyf uit.
Leonardkruispunt
Waar de nieuwe fietssnelweg in Wallonië en in Brussel op zal aansluiten, is nog niet duidelijk. Daarover loopt nog overleg met de Waalse en Brusselse overheden. “Wij hebben goede contacten met zowel de Brusselse als de Waalse administraties. Er zijn daar nog geen fietssnelwegen, maar beide overheden hebben ons gegarandeerd dat die op tijd gerealiseerd zullen worden”, aldus Struyf.
De nieuwe fietsroute zal zo weinig mogelijk hoogteverschillen kennen, maar hoe dat rond het heuvelachtige Overijse moet gebeuren, is nog niet duidelijk. “We gaan nog een jaartje nodig hebben voor enkele studies. Dit zal een van de dingen zijn die we moeten bestuderen”, aldus Struyf. “Sommige stukken kunnen we overbruggen door extra grond aan te voeren, of we kunnen sommige delen verleggen. Er is nog geen finaal ontwerp.”
Een ander vraagstuk wordt het Leonardkruispunt en hoe fietsers er voorbij zullen kunnen rijden. Bovendien wil de Vlaamse regering de inrichting van dat kruispunt aanpassen. “Dat zal nog enkele jaren duren, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de fietssnelweg volledig wordt opgenomen in die knoop.” Wellicht zal de fietssnelweg in een eerste fase rond het Leonardkruispunt lopen.
Toegangspoort Zoniënwoud in Jezus-Eik
De studiefase voor de aanleg van de F204 is nu begonnen. De aanbesteding en de vergunningsprocedure zouden volgend jaar volgen. De bedoeling is dat de werken in 2023 van start gaan en tegen eind 2024 afgerond zijn. In totaal kost het project 14,5 miljoen euro.
Het project gaat gepaard met werken in Jezus-Eik. Daar komt een nieuwe toegangspoort van het Zoniënwoud, in samenwerking met het Agentschap voor Natuur en Bos. “Daar kunnen we verschillende parkeermogelijkheden aanleggen”, zegt Struyf nog. Ook de toegang tot Jezus-Eik wordt aangepakt. “Daar gaan we al vrij snel enkele ingrepen doen, want het centrum is daar onleefbaar geworden.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietssnelweg , de Werkvennootschap , Ring
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.