Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 9 miljoen euro extra vrij voor de Ring rond Brussel. Met het geld wil Weyts enkele zogenaamde ‘quick wins’ realiseren aan de oostkant van de Ring. Daarnaast gaat het ook om studiewerk voor de westkant van de Ring.
Vlaanderen zet 9 miljoen extra opzij voor Ring
De Ring rond Brussel blijft voor veel weggebruikers een dagelijkse bron van ergernissen. Na de Ring rond Antwerpen is de R0 het grootste knelpunt in het verkeer. "Dit zou het kloppende hart van het land moeten zijn, maar we staan met z'n allen stil", zegt Weyts in een persbericht.
Er zijn al jaren plannen om de Brusselse Ring aan te pakken. Zo is al beslist om aan de noordelijke kant van de Ring 3 miljard euro te investeren, met name in het scheiden van het doorgaande en het lokale verkeer. Die werken zijn al van start gegaan. Tegelijk wordt er geïnvesteerd in 60 kilometer fietsinfrastructuur en 60 kilometer traminfrastructuur. Die projecten liepen de voorbije legislatuur echter heel wat vertraging op.
In december was daarnaast ook een studie aangekondigd voor de oostkant van de Ring en daar worden nu enkele ingrepen aangekondigd. “Het gaat om quick wins, gerichte ingrepen die snel uitgevoerd kunnen worden omdat er geen bestemmingswijziging nodig is en omdat de locaties onder Vlaamse bevoegdheid vallen”, aldus Weyts.
Aan het Leonardkruispunt wil Weyts voor twee linksafbewegingen nieuwe viaducten bouwen. Het Vierarmenkruispunt moet dan weer eenvoudiger worden, onder meer door de Baron Albert D’Huartlaan los te koppelen van de Mechelsesteenweg.
Daarnaast wordt de op- en afrit Jezus-Eik op de E411 verplaatst. Er wordt ook werk gemaakt van enkele ontbrekende schakels in het fietsnetwerk, onder meer langs de E411 en tussen Brussel en Sterrebeek en Tervuren.
Overleg
Tot slot zou een deel van het geld ook dienen voor studies voor de westkant van de Ring, tussen Halle en Groot-Bijgaarden. Ook hier wil Weyts inzetten op “betere doorstroming” en “meer verkeersveiligheid” en tegelijk werk maken van alternatieven voor de auto. Complicatie hier is dat een groot deel van het traject op Brussels grondgebied ligt en er dus overlegd zal worden tussen de gewesten.
In De Standaard rakelt de minister ook nog een oud idee op: het doortrekken van de Ring in het zuiden. “Het ideaalbeeld is de Ring rondmaken”, aldus Weyts. “Dat zal dan wel moeten gebeuren via ondertunneling.” Een van de laatste politici die expliciet pleitte voor een autotunnel tussen Drogenbos en de oostelijke Ring was Didier Reynders (MR) in 2014. Ook binnen zijn partij werd dit toen afgedaan als compleet onrealistisch.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.