Minister van Mobiliteit François Bellot heeft momenteel nog geen klacht of dagvaarding ontvangen en kan dus niet meteen reageren op de inhoud van de aansprakelijkheidvordering "voor een evenwichtige verdeling van het vliegverkeer" van elf Vlaamse gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant. Dat stelt de woordvoerder van de minister in een reactie aan persagentschap Belga. Bellot wil alvast het rapport afwachten van de effectenstudie die hij van de rechter moet uitvoeren.
Vliegwet: Minister Bellot wacht rapport af
De minister herinnert eraan dat hij steeds gezegd heeft niet de aanpak van het verleden te willen herhalen die erin bestond om de overlast van streek 1 te verschuiven naar streek 2. Hij werkt daarom aan een algemene aanpak met 7 onderdelen, waarvan de vliegwet er één is.
Die vliegwet moet de procedures vastleggen op welke manier de vliegroutes in de toekomst kunnen worden aangepast. De wet zal dus niet zeggen waar gevlogen mag worden en is dus geen oplossing voor de mensen die vandaag overvlogen worden, verduidelijkt de woordvoerder van Bellot. Minister Bellot heeft begin vorig jaar zijn globale aanpak voorgesteld aan de leden van de kern, maar er werd vastgesteld dat er geen consensus kon worden gevonden.
Audit
Op basis van de audit naar het banengebruik, die hijzelf bestelde, heeft de minister beslist dat het systeem van de windnormen moet worden verduidelijkt. Daarnaast moet hij van de Brusselse rechter tegen eind juli 2018 een effectenstudie laten uitvoeren door een onafhankelijke en neutrale onderzoeksinstantie.
Die moet een analyse maken van de situatie en concreet voorstellen doen. "Het is de eerste keer dat een dergelijk onafhankelijk studiewerk wordt ondernomen, het is dus logisch dat we dit rapport gaan afwachten en daarna analyseren," aldus nog de woordvoerder.
Brusselse geluidsnormen
Lees meer over: Mobiliteit , Brusselse geluidsnormen , Zaventem , luchthaven , geluidsoverlast
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.