Voor de eerste keer zijn er meer kilometers gereden met een elektrische fiets dan met een gewone fiets. En steeds meer jongeren rijden met een elektrische fiets. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van verkeersinstituut Vias.
Voor eerste keer meer kilometers gereden met elektrische fiets dan met gewone fiets
Het gebruik van de elektrische fiets blijft jaar na jaar toenemen. In de eerste acht maanden van 2017 was de elektrische fiets slechts verantwoordelijk voor 1,3 procent van het totale aantal afgelegde kilometers. Voor dezelfde periode van 2023 was dat al 3,4 procent.
Tegelijk ziet Vias dat het gebruik van de gewone fiets de afgelopen jaren afnam ten voordele van de elektrische fiets. In 2023 worden er voor het eerst meer kilometers gerapporteerd met een elektrische fiets (3,4 procent van het totaal) dan met een gewone fiets (3,3 procent van het totaal).
Elektrische fietsen worden gebruikt voor langere afstanden. In de eerste acht maanden van 2023 werd er per dag gemiddeld 16 kilometer afgelegd met een elektrische fiets en 13,5 kilometer met een gewone fiets. Vooral jongeren leggen lange afstanden af met de elektrische fiets: gemiddeld 19,5 kilometer, ten opzichte van gemiddeld 15 kilometer bij de andere leeftijdsgroepen.
Toename bij jongeren
De elektrische fiets blijft het populairste bij 55-plussers, maar Vias ziet een sterke toename bij jongeren (18-34 jaar): het aantal gerapporteerde kilometer met een elektrische fiets nam toe met 35 procent tegenover 2022.
Het aantal kilometers gerapporteerd als autobestuurder nam eveneens toe tegenover 2022, maar de toename was eerder beperkt (+6 procent) en ligt nog steeds 24 procent onder het niveau van 2019. Autobestuurders maakten tijdens de eerste acht maanden van dit jaar 50 procent uit van het totale aantal afgelegde kilometer, terwijl dat in 2019 nog 56,3 procent was.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , elektrische fiets , Vias , Vias Institute , fietsen , mobilitietsbarometer