De ventweg langs de Lambermontlaan tussen de halte Demolder en het begin van de Louis Bertrandlaan is al sinds september 2018 een fietsstraat. "Die wordt nu doorgetrokken tot Meiser", kondigde de gemeente Schaarbeek dinsdagochtend aan, vlak voor een protestactie voor een veiligere Lambermontlaan. Die aankondiging blijkt iets te voorbarig.
'Voorbarige communicatie' over verlenging fietsstraat Lambermontlaan
Het gedeelte van de ventweg langs de Lambermontlaan tussen de tramhaltes Demolder en de Louis Bertrand is al sinds november vorig jaar een fietsstraat. Fietsers hebben er voorrang en auto's mogen er niet sneller dan dertig kilometer per uur. Het ging om een testfase met het oog op een verlenging van de fietsstraat tot het Meiserplein.
"Die testfase hebben we positief geëvalueerd", zegt de Schaarbeekse schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) dinsdagochtend in een persbericht, "en nu zal de volledige ventweg heringericht worden." Maar wanneer de volledige ventweg een fietsstraat wordt en hoe die wordt ingericht, is nog niet duidelijk. "Die beslissing ligt bij het Gewest", aldus Byttebier. De Lambermontlaan is immers een gewestelijke laan.
'Paaltjes'
Maar op gewestelijk niveau zijn er nog geen concrete plannen over de uitvoering van de fietsstraat. "Er loopt nog overleg over de fietsstraat", klinkt het vanop het kabinet van bevoegd minister Pascal Smet (SP.A). Dat Schaarbeek de verlenging van de fietsstraat nu al aankondigt, vindt de woordvoerder van minister Smet opmerkelijk.
Voorlopig raken het Gewest en de gemeente het niet eens over de concrete uitvoering van de fietsstraat. "Wij willen dat de fietsstraat fysiek wordt afgesloten voor het verkeer", aldus Smets woordvoerder Mathias Dobbels.
"Een verkeersbord en een likje verf, dat zal het sluipverkeer niet tegenhouden", klinkt het. Daarvoor denkt de minister van Mobiliteit aan paaltjes die met een sleutel kunnen worden platgelegd. Leveranciers van de serres van Schaarbeek in het Josaphatpark hebben de ventweg immers nodig voor leveringen. Met behulp van een sleutel zouden die leveranciers nog door de fietsstraat kunnen, terwijl het sluipverkeer er niet door kan.
'Niet meer van deze tijd'
"Dat is niet meer van deze tijd", reageert schepen Byttebier op het voorstel van het gewest. "Wij hebben begrepen dat het Gewest hier geen fietsstraat, maar een fietspad wil maken, en daardoor ook alle auto's wil blokkeren." Toch benadrukt Byttebier dat het schepencollege dinsdag - na het persbericht over het verlengen van de fietsstraat - beslist heeft om de fietsstraat door te trekken. "Wij kiezen voor een fietsstraat die het sluipverkeer tegenhoudt, maar de serres moeten bereikbaar blijven."
Om het sluipverkeer tegen te houden wil de gemeente Schaarbeek enkel plaatselijk eenrichtingsverkeer toelaten in de fietsstraat, van de Louis Bertrandlaan tot de Papaverstraat. In tegengestelde richting zou de fietsstraat van het Meiserplein tot de Papaverstraat ook enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk eenrichtingsverkeer. Daardoor zouden wagens die de fietsstraat toch willen gebruiken om het Meiserplein sneller te bereiken niet verder kunnen dan de Papaverstraat.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , fietsstraat , Lambermontlaan , Adelheid Byttebier , Pascal Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.