FLITS autoloze zondag BRUZZ ACTUA 1599

| Autoloze zondag: in Parijs gebeurt het voortaan niet meer jaarlijks zoals in Brussel (foto), maar één keer per maand

Voortaan elke maand autoloze zondag in Parijse binnenstad

© BRUZZ
19/10/2018

Het Parijse bestuur zet verder in op het verhogen van de leefbaarheid en de luchtkwaliteit. Voortaan wordt wordt autoverkeer één dag per maand verboden in het hart van de Franse hoofdstad.

Vorige zondag maakte Parijs haar eerste maandelijkse autoloze zondag mee, en voortaan moeten wagens elke eerste zondag van de maand aan de kant in de eerste vier arrondissementen van de stad. Tussen 10 en 18 uur zullen fietsers en voetgangers daar de straten kunnen inpalmen, schrijft de Gazet van Antwerpen.

Op de winkelstraat Champs-Elysées werd zo’n autovrije eerste zondag van de maand in 2016 al ingevoerd, nu breidt die zone dus aanzienlijk uit.

Er gelden wel een paar uitzonderingen op de nieuwe maatregel. Zo mogen plaatselijk verkeer, het openbaar vervoer, taxi’s en leveranciers wel nog tot bepaalde punten rijden. Voor hen geldt in de hele zone wel een maximale snelheidslimiet van 20 kilometer per uur.

Minder lawaai en luchtvervuiling

Parijs organiseerde de eerste autovrije dag in 2015, een initiatief dat net zoals in Brussel jaarlijks terugkeert. Al vanaf die eerste dag werden de voordelen van het bannen van de wagen uit het centrum toegejuicht. Zo heeft zo’n dag onmiddellijk een positief effect op de luchtkwaliteit (net zoals in Brussel) en zou het lawaai in de stad met 3 decibel zakken op een dag zonder auto’s.

De autovrije zondag kadert in een ruimer plan van burgemeester Anne Hidalgo om de lucht in de stad te zuiveren, de stad leefbaarder te maken voor voetgangers en het centrum autoluw. Dat beschrijft ze in het zogenaamde ‘Paris Respire’-plan. “Onze inwoners hebben lang uitgekeken naar deze autovrije dagen. De maatregel is de vrucht van een samenwerking tussen de politie, de districtsburgemeesters en de buurtverenigingen”, zegt de burgemeester.

Gratis openbaar vervoer?

Eerder al besliste Parijs om tegen 2024 alle dieselwagens te bannen uit de stad. Parijzenaars die hun wagen van de hand doen, kunnen ook tot 600 euro subsidie krijgen voor de aankoop van een fiets of een abonnement op deelwagens. Kleine bedrijven kunnen dan weer rekenen op meer dan 8.000 euro om te investeren in een elektrische bestelwagen. En Parijs bestudeert ook de mogelijkheden om openbaar vervoer volledig gratis te maken.

Ondanks alle maatregelen blijft de luchtkwaliteit in de Franse hoofdstad een van de slechtste ter wereld. Volgens een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie in 2016 is de luchtvervuiling jaarlijks verantwoordelijk voor 48.000 doden in Frankrijk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Parijs , Anne Hidalgo , Autoloze Zondag

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni