De gemeente Vorst organiseert voor de bewoners rond het voetbalstadion van Union SG een bevraging over een nieuw, autoluw verkeersplan voor de buurt. Het schepencollege wil vooral het transitverkeer uit de Unionwijk te bannen. Er staan gelijkaardige projecten op touw in de Sint-Antonius- en Neerstallewijk.
Vorst maakt werk van autoluwe woonwijken
Om ervoor te zorgen dat de Vorstenaar ruimte had tijdens de coronacrisis riep de gemeente begin mei een autovrije zone in het leven langs het Dudenpark en rond het Joseph Marienstadion van Vorst. Buurtbewoners konden bijna alle straten in de Unionwijk gebruiken als vrije ruimte. Vooral kinderen maakten daar tijdens de lockdown en de zomermaanden dankbaar gebruik van om er te spelen, fietsen of skateboarden.
Good Move implementeren
Toch kwam er ook kritiek op de autoluwe straten in Vorst. Burgers verzamelden een duizendtal handtekeningen tegen de nieuwe woonerfzones. De tijdelijke inrichting zorgde zelfs voor wrevel tussen buurtbewoners onderling, omdat wijkcomités net al een tijdje ijveren om het sluipverkeer aan banden te leggen. De brandweer zag dan weer een belangrijke doorgang dichtgaan ter hoogte van de Massenetlaan, oppositiepartij Défi hekelde de manier waarop de verkeerssituatie aan de buurt werd opgelegd.
Sinds midden september is de autoluwe verkeerszone aan het Unionstadion grotendeels opgeheven. Enkel de Massenetlaan, die uitgeeft op het Park van Vorst, is langs een kant nog dicht voor het autoverkeer. Maar de Vorstenaar die hoopt dat auto's opnieuw vrij spel hebben in de wijk, komt bedrogen uit. “Het blijft de bedoeling van het college om er autoluwe oplossingen te zoeken”, zegt schepen van Mobiliteit Esmeralda Van den Bosch (Groen) aan BRUZZ. “Het is onze plicht om de modaliteiten van Good Move lokaal te implementeren.”
We willen het transitverkeer terug naar de structurele assen leiden.
De gemeente wil actieve verplaatsingsmodi, zoals fietsen en stappen, opnieuw aantrekkelijk maken. “In juni en ook begin september merkten we dat meer mensen opnieuw te voet hun kinderen aan de Parkschool afzetten. Ouders durfden hun kind opnieuw alleen met de fiets of step naar school laten gaan. Het is tijd om de wijken terug aan de bewoners te geven door het transitverkeer naar de structurele assen te leiden”, aldus Van den Bosch.
Drie autoluwe wijken
Omdat de gemeente niet zomaar een verkeerssituatie wil opdringen aan de buurtbewoners, mogen die laatsten hun zegje doen over het het verkeersplan. Deze en vorige week kregen ze voor twee online participatiemoment een uitnodiging in de bus. “De gemoederen lopen altijd hoog op als het over mobiliteit gaat, maar we willen de meningen en aanbevelingen van de burger zoveel mogelijk meenemen in het verkeersplan”, zegt de groene mobiliteitsschepen.
De online burgerbevraging gebeurt volgende week. De gemeente hoopt nadien het nieuwe verkeersplan te testen vanaf februari volgend jaar. Van den Bosch kondigt aan dat ook de Sint-Antoniuswijk en de Neerstallewijk via een gelijkaardig participatieproject autoluw zal worden. De studierondes daarvoor beginnen respectievelijk in november en februari 2021.
Lees meer over: Vorst , Mobiliteit , Esmeralda Van den Bosch , Good Move , autoluwe Unionwijk
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.