Brussels Airport behaalde vrijdag voor het eerst de kaap van 25 miljoen reizigers. Maar daar stopt het niet. De ambitie is om er tegen 2040 zo’n 40 miljoen van te maken. Het bedrijf is alvast op goede weg. “Juiste strategische beslissingen zijn de grootste troeven van Brussels Airport.”
Waarom Brussels Airport zo succesvol is
Volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) liggen de kaarten gunstig, schrijft De Morgen. “Brussels Airport kan rekenen op een sterk management en de juiste strategische beslissingen,”zegt de professor.
“Het bestuur zet in op het binnenhalen van grote vliegtuigmaatschappijen en slaagt daar ook in,” aldus Van de Voorde. Recent werden nog enkele Aziatische bestemmingen toegevoegd, waaronder Shanghai.
Wegsnoepen bij de buurlanden
Daarnaast kan Brussels Airport ook rekenen op passagiers uit de buurlanden. Waar het vroeger de luchthaven van Schiphol was die passagiers van die van Zaventem wegkaapte, vindt nu een omgekeerde beweging plaats.
“Dat heeft vooral met bereikbaarheid te maken,” voegt de professor toe. Daarnaast zet de luchthaven ook in op die doelgroep door via campagnes mogelijke passagiers uit Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk te werven.
Volgens de professor heeft de luchthaven nog heel wat groeimarge. “Brussels Airlines kan inzetten op grotere vliegtuigen indien de vraag stijgt. Dat is rendabeler dan de frequentie van vluchten verhogen.”
De luchthaven liet zelf al weten tegen 2025 aan uitbreiding te doen via de aanbouw van een pier.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Brussels Airport , Van de Voorde , passagiers , bestemmingen , Brussels Airlines
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.