De bekende kanaalshuttle maakte meer ruimte op de boot voor reizigers op de fiets, en die moeite loont, zo blijkt nu. De Waterbus vervoerde de helft meer fietsers tijdens de afgelopen twee pandemiejaren. "Fietshandelaars konden de vraag niet aan en dat zag je terug bij ons," zegt directeur Guido Moens. Het totaal aantal reizigers ligt wel nog lager dan voor de pandemie.
Waterbus vervoerde afgelopen pandemiejaren helft meer fietsers
De combinatie varen en fietsen is een troef voor de Waterbus, op de boot is er immers meer plaats voor fietsers dan op een tram of trein. Daar heeft Waterbus ook bewust in geïnvesteerd. Heel wat zitplaatsen maakten plaats voor fietsenrekken. Ook mensen met een kinderwagen of rolstoel maakten gebruik van de bijgekomen plaatsen. Zitplaatsen zijn er overigens nog op het bovendek en een gedeelte van het benedendek.
Qua bezoekerscijfers is de Waterbus nog lang niet hersteld van de gevolgen van de pandemie. De Waterbus ontving in 2021 meer reizigers dan in 2020, toen ze slechts 50 tot 55 procent van het verkeer van 2019 registreerden. Maar uiteindelijk komt het aantal gebruikers in 2021 volgens de eerste schattingen op 60 procent van de passagiers die in 2019 zijn geregistreerd. Dat schrijft La Capitale en bevestigt Moens aan BRUZZ
De definitieve cijfers zijn nog niet binnen, waarschuwt Moens. Maar duidelijk is dat de Waterbus ook het voorbije jaar onder de coronapandemie te lijden heeft gehad. Ook het slechte weer tijdens de zomermaanden heeft meegespeeld.
Vervoer voor pendelaars
Aanvankelijk wilde de Waterbus geleidelijk evolueren naar een vloot met meerdere boten in 2022. Maar op dit moment is het belangrijker om het hoofd boven water te houden, zegt het bedrijf. "Als de gezondheidsomstandigheden het toelaten kunnen we overwegen om rond september of oktober de ritten vroeger in de ochtend (voor 9 uur) en later op de avond (na 18 uur) te testen," klinkt het voorzichtig. Zo kan de Waterbus een publiek aantrekken dat naar het werk gaat. Maar met het vele telewerken loont dat vandaag nog niet de moeite.
Het voorbije jaar trok de Waterbus naast pendelaars ook gezinnen, fietsers en groepen of scholen die gebruik maakten van de boot om bijvoorbeeld naar het Park Drie Fonteinen te gaan. De Waterbus werd in 2013 gecreëerd op initiatief van de verenigingen Brussels By Water en Brabant Kanaaltochten en verbindt Vilvoorde met Brussel.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Waterbus , kanaal , Fiets , coronacrisis , toerisme