Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert scherp op de eis van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) om de vliegroutes boven Brussel aan te passen, op straffe van een dwangsom. "Het Ardennenoffensief is mevrouw Fremault en haar partij wellicht niet onbekend", zegt Weyts. "Het Vlaamse antwoord op haar ultimatum is gelijkluidend aan het antwoord van generaal McAuliffe op het toenmalige Duitse ultimatum: 'Nuts!'."
Weyts niet te spreken over démarche Fremault
Fremault heeft federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) de resultaten bezorgd van een studie van de Brusselse universiteit ULB over de vliegroutes, schrijft De Tijd dinsdag. Omdat daaruit moet blijken dat tussen 6 en 7 uur 's ochtends 75 procent van de vluchten boven de Brusselse Kanaalroute in overtreding is, eist ze dat Bellot meteen de aanpassingen doorvoert die in de studie worden voorgesteld.
Een van de voorstellen is een verschuiving van de vluchten overdag over de Kanaalroute boven Brussel naar de Ringroute, wat meer overlast voor Vlaanderen zou betekenen. Volgens Ben Weyts wil Fremault "de aandacht wegtrekken van de schandalen waarin haar partij en de PS dreigen te verzuipen".
'Afdreigingspolitiek'
"Ik kan me niet inbeelden dat er aan Vlaamse kant ook maar één enkele partij is die er ook maar aan zou denken dat Brussel nog meer wordt ontzien van vliegtuiglawaai, terwijl de Vlaamse rand er nóg wat bij krijgt”, aldus Weyts.
Ook Bert Wollants, Kamerlid voor N-VA en dus een partijgenoot van Weyts, is niet te spreken over de "aankondigings- en afdreigingspolitiek" van Fremault. "Een billijke en evenwichtige spreiding is de enige oplossing om de economische motor van de luchthaven van Zaventem te koppelen aan een leefbare Vlaamse rand en een leefbaar Brussel. Maar blijkbaar zijn alweer alle middelen goed voor een verkiezingsdolle Fremault om de toekomst van tienduizenden jobs op het spel te zetten in de hoop er ééntje te redden, die van haarzelf."
'Niets ontvangen'
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot heeft naar eigen zeggen niets ontvangen van het kabinet van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault over de vliegroutes. "We hebben niets ontvangen van het kabinet-Fremault. Reageren enkel op basis van verklaringen in de pers is moeilijk", klinkt het bij Bellot. De minister leidt uit het krantenartikel af dat Fremault "gewoon de overlast wil verplaatsen".
Een van de voorstellen in de studie is namelijk dat de vluchten overdag verschoven zouden worden van de Kanaalroute naar de Ringroute, wat meer overlast voor Vlaanderen zou betekenen.
"Minister Bellot heeft altijd gezegd dat het verplaatsen van de overlast, van route naar route bijvoorbeeld, geen oplossing is maar enkel de problemen verplaatst", zegt zijn woordvoerder. "Beslissingen moeten genomen worden op basis van een neutrale en onafhankelijke effectenstudie." Die studie moeten worden uitgevoerd als onderdeel van de uitvoering van een rechterlijk vonnis in juli 2017.
Lees meer over: Mobiliteit , Céline Fremault , Ben Weyts , François Bellot , vliegtuig , geluidsnormen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.