Imago/Rene Traut/Imago/Photo News

| Een Boeing 777 van DHL (archiefbeeld).

DHL mag weer Boeing 777’s gebruiken voor nachtvluchten na Vlaamse druk

© Belga - BRUZZ
27/08/2024

Ontslagnemend minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft de toepassing van zijn ministeriële instructie die de inzet van Boeing 777-toestellen op de luchthaven van Zaventem 's nachts verhinderde, opgeschort. Daardoor kan transportbedrijf DHL de vliegtuigen weer inzetten voor nachtvluchten. Volgens Vlaams minister van de Rand Ben Weyts (N-VA) zouden de 777-toestellen relatief stiller zijn.

Gilkinet heeft de beslissing dinsdag aangekondigd in de Kamercommissie Mobiliteit. Hij nam die na het belangenconflict dat de Vlaamse regering over de kwestie heeft ingediend. Volgens Gilkinet moet de opschorting van zijn instructie overleg met Vlaanderen toelaten.

Als er geen oplossing uit de bus komt vooraleer er een nieuwe federale regering aantreedt, zal het aan die laatste zijn om de nodige maatregelen te nemen om de "illegale situatie" recht te zetten, zo zegt de ontslagnemend in de Kamer.

Uitzondering geschrapt

De instructie, die volgens Gilkinet dateert van juli vorig jaar en afgelopen juni nog eens werd herhaald, bepaalde dat de wetgeving rond geluidsoverlast op de luchthaven van Zaventem nagevolgd moest worden.

De uitzondering die de afgelopen tien jaar van toepassing was op de Boeing 777-toestellen van de Duitse pakjesleverancier DHL - die officieel de maximale geluidsnormen overschrijden - zou door Gilkinets beslissing vervallen, waardoor DHL ze 's nachts niet meer zou kunnen inzetten.

Maar volgens minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) moet DHL die grotere vliegtuigen nooit vol laden, en zijn ze daardoor stiller dan de alternatieven. De Vlaamse regering vreest voor jobverlies op de luchthaven van Zaventem, en diende daarom begin deze maand een belangenconflict in.

Overleg toelaten

Gilkinet moest op vraag van Open VLD, N-VA en Vlaams Belang in het reces naar de Kamer afzakken voor tekst en uitleg. Hij kondigde aan dat de toepassing van de instructie is opgeschort "om overleg toe te laten". Als er geen oplossing uit de bus komt vooraleer er een nieuwe federale regering aantreedt, zal het aan die laatste zijn om de nodige maatregelen te nemen om de "illegale situatie" recht te zetten, zei hij.

Bert Wollants en Theo Francken (N-VA), Britt Huybrechts (Vlaams Belang), Kjell Vander Elst (Open VLD) en Tine Gielis (CD&V) vroegen de volledige intrekking van de instructie. Volgens die partijen ging Gilkinet zijn boekje te buiten door het dossier in lopende zaken te behandelen. Verschillende Kamerleden wezen op een brief van ontslagnemend premier Alexander De Croo (Open VLD), die Belga kon inkijken en waaruit blijkt dat ook hij zich tegen de instructie verzet omdat ze niet zou thuishoren in een periode van lopende zaken.

Dieter Van Besien (Groen) pleitte voor een breder debat over het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de gezondheid van omwonenden. Kemal Bilmez (PVDA) vroeg de minister of hij kon garanderen dat er door de instructie geen banen verloren zullen gaan op Brussels Airport, Fatima Lamarti (Vooruit) verweet de minister profilering in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , nachtvluchten , verbod nachtvluchten , DHL , Brussels Airport , Georges Gilkinet , Ben Weyts , brusselse randgemeenten , Boeing 777

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni